Milieu

Kiest u voor het openbaar vervoer, dan kiest u voor duurzaam reizen. Want als u met het OV reist, stoot u veel minder CO2 uit dan met de auto. Daarnaast doen we er alles aan om onze voertuigen en gebouwen zo milieuvriendelijk mogelijk te laten zijn.

We hechten groot belang aan een beter milieu in de regio. 80% van onze reizigers vervoeren we met tram en metro. Dit zijn elektrische voertuigen die volledig op groene stroom rijden. En onze dieselbussen voldoen aan de strengste milieueisen. Als deelnemer van het Europese project ‘Ticket to Kyoto’ hebben wij ons ingezet voor verdere energiebesparing, efficiënter energiegebruik en vermindering van uitstoot van schadelijke gassen. Om dit te bereiken, zijn alle ondergrondse metrostations voorzien van bewegingsensoren. In de nacht, wanneer de stations zijn gesloten, gaat het licht uit. Dankzij de sensoren blijft de veiligheid continu gewaarborgd. In de ondergrondse dienstruimtes van de RET zijn er sensoren aangebracht die de verlichting uitschakelen als er niemand in de ruimte is en tevens de verwarming, koeling of ventilatie later zetten, Ook is er een volgende stap gezet in het hergebruiken van remenergie. De energie die vrijkomt als een tram of metro remt, wordt gebruik door andere voertuigen in de buurt. Met behulp van zogeheten terugvoedstations kunnen we deze energie nu ook voor de metrostations hergebruiken. Maar we nemen ook eenvoudige maatregelen zoals groene daken voor isolatie van stationsgebouwen en energiebesparende led verlichting. 

Door een zogeheten CO2-footprint van ons bedrijf te maken, kunnen we jaarlijks de uitstoot meten en de voortgang bijhouden. Op basis daarvan heeft de RET een nieuwe lijst met maatregelen gemaakt waarmee we doorgaan met het verder terugdringen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot. 

Onze chauffeurs passen het Nieuwe Rijden toe, we hebben een aantal elektrische bedrijfsauto’s en onze tramremise Beverwaard is met al zijn technische snufjes één van de meest duurzame remises in Europa. In het Europese project ‘Tramstore 21' zijn we met onze remise voorbeeldfunctie voor de rest van Europa.