Skip to content

Jaarverslag 2023: stevige opgaven, nu de blik vooruit

25 april 2024

Jaarverslag 2023: stevige opgaven, nu de blik vooruit

2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

In 2023 bleek opnieuw dat de groeidoelstelling zoals in het verleden met opdrachtgever MRDH overeengekomen, onhaalbaar was geworden. Daarnaast stegen de energiekosten sterk ten gevolge van geopolitieke ontwikkelingen. Aan het eind van het jaar vond na intensief overleg met gemeente Rotterdam en MRDH een herijking van de financiële doelstellingen plaats. Daarnaast zegde de gemeente Rotterdam een versterking van het eigen vermogen van de RET toe. Daarmee is het grote verschil tussen achterhaalde groeidoelstellingen en de nieuwe realiteit overbrugd. Voor dit resultaat zijn we de betrokken partijen zeer erkentelijk.

Mijlpalen: Metro aan Zee en OVpay

2023 was ook een jaar van mijlpalen. Metrostation Hoek van Holland Strand opende en trok na opening meer reizigers dan geraamd. Daarnaast introduceerde de RET net als alle andere OV-bedrijven OVpay. Reizigers kunnen sinds juni 2023 in bus, tram en metro drempelloos in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Zo heeft in één klap vrijwel iedereen een eenvoudig betaalmiddel op zak, ook reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Dit trekt nieuwe groepen reizigers aan.

Eind 2023 sloten de RET en de bonden een CAO af met een looptijd van 18 maanden. De gemiddelde RET’er gaat er in anderhalf jaar flink op vooruit. Deze stap en de nieuwe afspraken met gemeente en MRDH bieden collega’s zekerheid voor de komende tijd. Daarnaast maken ze de RET interessanter als werkgever.

Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Na de uitdagende jaren die achter ons liggen, richt de RET de blik nu vooruit. Dat betekent dat we ons volop richten op onze reizigers en de operatie. Het verbeteren van de personele bezetting, het waar mogelijk weer opschalen van de dienstregeling en het inspelen op veranderende reizigerspatronen horen daarbij. Ook werken we aan een nieuw toezicht‐ en handhavingsmodel en aanpassingen in het busnet en de continue inzet om het te hoge ziekteverzuim te verminderen en nieuwe collega’s te werven. In de huidige arbeidsmarkt is dat een uitdagende, maar noodzakelijke opgave. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de veiligheid van reizigers en onze medewerkers.

Belangrijkste feiten en cijfers 2023:

  • Instappers: 156 miljoen (136 miljoen in 2022)
  • Reizigerskilometers: 863 miljoen (743 miljoen in 2022)
  • Nettoresultaat: € -6,4 mln (€ 1,1 miljoen in 2022)
  • Opbrengsten: De totale opbrengsten bedroegen € 516 miljoen. De opbrengsten uit kaartverkoop bedroegen € 240 miljoen.
  • In 2022 ontving de RET vanuit het Rijk een transitievergoeding van € 19,2 mln om de financiële nasleep van corona op te vangen.

Het jaarverslag 2023 is te lezen op www.retjaarverslag.nl.