Metropoolregio krijgt eerste nachtmetro van Nederland

02 oktober 2017

Vanaf eind 2017 rijden de RET-metrolijnen in de weekenden een uur langer door.

Eind 2017 start een pilot met de nachtmetro in de Rotterdamse regio. De RET metrolijnen rijden een jaar lang in de weekenden een uur langer door. Inwoners uit de regio kunnen na bioscoop-, theater- of restaurantbezoek met de metro naar huis. De proef die een jaar duurt en de eerste nachtmetro van Nederland is, is een initiatief van de  gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel. De RET verwacht per weekend ruim 1.000 extra passagiers te vervoeren.

Op vrijdag- en zaterdagavond zitten de laatste metro’s voller dan op doordeweekse avonden. De gemeenten uit de regio verwachten dan ook dat een uur langer doorrijden voorziet in een behoefte bij de reiziger. Zo hoeven bijvoorbeeld concert- en theaterbezoekers zich niet meer te haasten om met de metro thuis te komen. Bovendien past een nachtmetro bij het stedelijke en metropolitane karakter van de regio, geeft het een extra impuls aan het uitgaansleven en laten meer inwoners de auto staan.

Pilot nachtmetro

De pilot met de nachtmetro start op 29 december 2017 en duurt een jaar. De RET werkt de komende tijd de exacte dienstregeling van de metrolijnen verder uit en zal de reizigers tijdig informeren over deze uitbreiding. Reizigers betalen hetzelfde reguliere tarief als overdag.

De nachtmetro is een aanvulling op het huidige nachtvervoer met de BOB-bus. Gedurende de proef van een jaar bekijken de metropoolregio-gemeenten of de nachtmetro een structureel karakter krijgt.

Deelnemende gemeenten

De pilot nachtmetro is een initiatief van de gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel. De gemeenten financieren de proef, die circa 530.000 euro kost, gezamenlijk. De nachtmetro rijdt op alle RET-metrolijnen, maar op lijnen B en E op ingekorte trajecten. Zo rijdt lijn E tussen Slinge en Pijnacker-Zuid en rijdt lijn B tussen Nesselande en Schiedam-Centrum. Het traject van de Hoekse Lijn is nog niet klaar en is daarom niet meegenomen in de pilot.

RET in 2012 financieel gezond RET presenteert zich als werkgever ti...