Reizigers waarderen RET bus, tram en metro met hogere rapportcijfers

22 maart 2017

Met een 7,7, voor bus, een 7,9 voor tram en een 7,7 voor de metro is de waardering van de reizigers voor het openbaar vervoer van de RET opnieuw gestegen.

Het gemiddelde rapportcijfer van de RET komt daarmee op een 7,7; de beste score van het OV in de vier grote steden. Dat blijkt de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers over het stad en streekvervoer van het CROW-KpVV. Pedro Peters is apetrots: ‘Prachtige cijfers. De jarenlange investeringen in tijd en geld in hoogwaardig openbaar vervoer betalen zich terug in waardering van onze reizigers. Een groot compliment voor de dagelijkse inzet van alle RET’ers!’

RET beste van 4 grote steden

Met een 7,7 als gemiddelde rapportcijfer scoort de RET  boven het landelijke gemiddelde. Ook scoort de RET het beste cijfer van de vier grote steden. Het cijfer voor de RET is 0,1 hoger dan vorig jaar.

Rapportcijfers

De waardering per modaliteit per stadsvervoerder is als volgt:

2016

2015

 

Rotter-dam

Amster-dam

Den Haag

Utrecht

Rotter-dam

Amster-dam

Den Haag

Utrecht

Bus

7,7

7,6

7,7

7,6

7,6

7,5

7,7

7,5

Tram

7,9

7,4

7,5

7,7

7,8

7,4

7,4

7,6

Metro/RsR

7,7

7,4

7,6

 

7,6

7,4

7,5

 

 

Tram stijgt acht jaar op een rij

Bij de RET stijgen dit jaar de scores voor zowel tram, bus als metro. Met een 7,9 stijgt het rapportcijfer voor de tram voor de achtste keer op een rij en is daarmee de beste concessie op het vasteland van heel Nederland. Alleen de bussen op de Waddeneilanden en de twee veerdiensten scoren nog hoger.

           

Peters: ‘Zoveel jaren achtereen stijgende rapportcijfers is geen toeval meer, maar een beloning voor de jarenlange inspanningen van alle RET’ers. Ik vind het vooral voor mijn collega’s van de bus mooi dat ze zo hoog scoren, ondanks het feit dat onze bussen niet meer de nieuwste zijn. Klanten vinden mooie voertuigen namelijk belangrijk. We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor nieuwe, superschone en elektrische bussen.’

Veiligheid

Ook de rapportcijfers voor het gevoel van veiligheid in het OV van de RET stijgen verder. Reizigers waarderen de veiligheid voor de rit met de tram zelfs met een  8.

Peters: ‘Sociale veiligheid is een hoge prioriteit van RET en MRDH. MRDH subsidieert ons per jaar met zo’n 30 miljoen specifiek voor alle veiligheidspersoneel en conducteurs en het werkt! Ons OV is veilig en de samenwerking met politie en OM is uniek in Nederland.’

               

Waardering reisinformatie

Zowel bij bus, tram als metro wordt de  RET informatie voor de klant beter gewaardeerd dan vorig jaar.

           

Het landelijke gemiddelde cijfer voor reisinformatie is een 7,6 en een 5,7 voor reisinformatie bij verstoringen.

RET in 2012 financieel gezond RET presenteert zich als werkgever ti...