Skip to content

Metro

MG2/1 (Metro Geleed 2 bakken)

  • 5301 – 5363


De MG2/1-serie is tussen 1997 en 2001 gebouwd om het materieel op de toenmalige Noord-Zuidlijn te vervangen (nu metrolijn D). De computergestuurde voertuigen worden ook ingezet op lijn C. Er is maar aan één zijde een bestuurderscabine; aan de andere zijde is een hulpstuurstand. Het computersysteem geeft de bestuurder en het onderhoudspersoneel snel inzicht in bijvoorbeeld storingen. Via het Reizigers Informatie Systeem kan de metrobestuurder route-informatie tonen. Bij de eerste 42 voertuigen staan alle zittingen achter elkaar. Bij de laatste 21 voertuigen zijn ook zittingen in langsrichting tegenover elkaar geplaatst.

Fabrikant: Bombardier, Brugge (België) en Traxis, Ridderkerk
Bouwjaar: 1997 – 2001
Lengte: 30,5 meter
Massa leeg voertuig: 44,2 ton
Maximale snelheid: 100 km/u (toegestaan: 80 km/u)
Capaciteit: 72 zitplaatsen, 153 staanplaatsen; totaal 225 passagiers

SG2/1 (Sneltram Geleed 2 bakken)

  • 5401 – 5418

In 2002 werd de voormalige Oost-Westlijn uitgebreid met de Beneluxlijn tussen de stations Marconiplein en Hoogvliet. Een nieuwe serie sneltramrijtuigen werd ingezet op metrolijnen A, B en C. De SG2/1-serie is gebaseerd op de MG2/1-serie en de rijtuigen kunnen gecombineerd rijden. De sneltramuitvoering beschikt over een groter zichtveld voor de bestuurder, een pantograaf voor stroomafname van de bovenleiding en veiligheidssystemen, zoals alarmlichten en richtingaanwijzers, een baanruimer, zandstrooier en railremmen. In 2010 en 2011 kregen de rijtuigen een kleurrijk interieur.

Fabrikant: Bombardier, Brugge (België)
Bouwjaar: 2001 – 2002
Lengte: 30,5 meter
Massa leeg voertuig: 44,2 ton
Maximale snelheid: 100 km/u (toegestaan: 80 km/u)
Capaciteit: 64 zitplaatsen, 153 staanplaatsen; totaal 217 passagiers

RSG3 (RandstadRail Sneltram Geleed 3 bakken)

  • 5501 – 5522

In 2008 en 2009 zijn de 11 SG2-rijtuigen die op RandstadRail dienst deden, vervangen door de RSG3-serie. De stille en comfortabele voertuigen worden ingezet op metrolijnen D en E. Door de extra middenbak zijn ze langer dan gebruikelijk. Deze nieuwe generatie voertuigen voldoet aan de laatste eisen op het gebied van brandveiligheid, comfort en sociale veiligheid. Wordt er aan de noodrem getrokken, dan krijgt de bestuurder de camerabeelden van de locatie in het rijtuig te zien. Ook is er een spreekverbinding. De voertuigen hebben gestoffeerde zittingen en airconditioning. Op beeldschermen wordt reizigersinformatie getoond.

Fabrikant: Bombardier, Bautzen (Duitsland)
Bouwjaar: 2007 – 2009
Lengte: 42,71 meter
Massa leeg voertuig: 64,3 ton
Maximale snelheid: 100 km/u
Capaciteit: 104 zitplaatsen, 166 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats; totaal 271 passagiers

SG3 (Sneltram Geleed 3 bakken)

  • 5601 – 5642

De SG3-serie vervangt het oudere SG2-materieel. De rijtuigen zijn technisch identiek aan die uit de RSG3-serie, maar zijn uitgevoerd in de RET-huisstijl en hebben groene zittingen in plaats van rode. De SG3-rijtuigen rijden op de metrolijnen A, B en C. Ze kunnen ook worden ingezet op lijn D en E.

Fabrikant: Bombardier, Bautzen (Duitsland)
Bouwjaar: 2009 – 2011
Lengte: 42,71 meter
Massa leeg voertuig: 64,3 ton
Maximale snelheid: 100 km/uur
Capaciteit: 104 zitplaatsen, 166 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats; totaal 271 passagiers

HSG3 (Hoekse Lijn Sneltram Geleed 3 bakken)

  • 5701 - 5722

De HSG3-serie (5701 t/m 5722) wordt gevormd door 22 rijtuigen. De serie is in 2015-2017 geleverd, primair bedoeld voor de uitbreiding van het metronet richting Hoek van Holland en de frequentieverhoging op metrolijn E. De rijtuigen zijn technisch en cosmetisch gezien vrijwel volledig gelijk aan de rijtuigen uit de SG3-serie. Hoewel de rijtuigen voor de Hoekse Lijn besteld zijn, kunnen ze op alle lijnen ingezet worden.

Fabrikant: Bombardier, Bautzen (Duitsland) en Wenen (Oostenrijk)
Bouwjaar: 2015 – 2017
Lengte: 42,71 meter
Massa leeg voertuig: 64,3 ton
Maximale snelheid: 100 km/uur
Capaciteit: 104 zitplaatsen, 166 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats; totaal 271 passagiers