Metrowerkzaamheden 2021 

Met vijf lijnen, ruim 160 kilometer spoor, 335 wissels en een drukbezet metronetwerk met 160 rijdende metro’s wordt het metrospoor in Rotterdam veel bereden. Dit betekent dat er regelmatig onderhoud gepleegd moet worden. Hieronder vindt u een overzicht van de meest opvallende impactvolle werkzaamheden:

Betonreparatie metroviaduct bij station Heemraadlaan 2021

Aan het metroviaduct nabij Heemraadlaan worden net als in 2020 de avond en nacht van zondag t/m donderdag betonreparaties uitgevoerd. Per locatie, wordt er vier weken aan het ene spoor en vier weken aan het andere spoor gewerkt. Het werk is weersafhankelijk.

21 nieuwe overwegen Rotterdam Oost 2021-2022

Op het metrotraject Capelsebrug-Nesselande worden 21 complete overweginstallaties vernieuwd en bij de twee drukke metro-overwegen Hoofdweg en Rooseveltweg worden nu ook de autorijbanen van overwegbomen voorzien. Per overweg heeft de RET twee weken ombouwtijd nodig. De werkzaamheden worden verspreid over 2021 en 2022. De overweginstallatie zelf zal steeds twee weken buiten gebruik zijn, er worden verkeersmaatregelen toegepast zoals omleidingen voor het wegverkeer. Gedurende de twee weken zal er deels 24u per dag gewerkt worden, hierbij worden graafmachines ingezet en zullen er buispalen de grond in getrild worden. De metro blijft gewoon rijden, wel zal er sprake zijn van een snelheidsverlaging. De eerste overweg zal in het voorjaar van 2021 worden omgebouwd. De nieuwe overwegen bieden voor het overstekende verkeer meer veiligheid en minder verstoringen.

Spoorvernieuwing Waalhaven 17 juli – 13 augustus 2021

Tussen de twee wisselcomplexen op het spoor bij Waalhaven (tussen het viaduct van de A15 en het viaduct op de Krabbedijkestraat wordt zowel het spoor als de ballast vervangen. Er wordt 24 uur per dag gewerkt en er rijden in deze periode geen metro’s tussen metrostation Rhoon en Slinge. Reizigers wordt geadviseerd te reizen met metrolijn C en over te stappen op Beurs (of vice versa).
Reizigers voor de stations Poortugaal en Rhoon kunnen gebruik maken van een pendelbus die rijdt tussen stations Tussenwater-Poortugaal-Rhoon-Slinge. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Spoorvernieuwing Slinge 2 augustus- 27 augustus

Direct ten zuiden van station Slinge in de richting van metrostation Rhoon worden acht wissels vervangen. Er wordt 24 uur per dag gewerkt op doordeweekse dagen, de metro rijdt volgens een aangepaste dienstregeling. Er wordt gefaseerd gewerkt waarbij het kan zijn dat er een periode over één spoor gereden wordt. Reizigers moeten in deze periode rekening houden met extra reistijd. Voor nabijgelegen woningen kan er sprake zijn van geluidshinder.

Stroomrailkappen juni – einde 2021

Over een groot deel van het metronetwerk worden de beschermende gele kappen die over de stroomrails zijn aangebracht vervangen. De werkzaamheden vinden in fases plaats en zullen ‘s nachts worden uitgevoerd als de metro niet rijdt.

  • FASE I van 1 juni tot 31 juli Metrostation Marconiplein - Kralingsezoom & Capelsebrug - Terp
  • FASE II van september tot oktober RET terrein Kleiweg– Metrostation Wilhelminaplein en Metrostation Slinge – RET terrein Waalhaven
  • FASE III van september tot oktober Metrostation Marconiplein –  Zuidplein  & de tunnel metrostation Spijkenisse Centrum- metrostation Heemraadlaan.
    De faseringen zijn indicaties, de planning kan gedurende de eerste helft van 2021 nog wijzigen.

Zowel de aanvoer van de railkappen als de werkzaamheden zullen in de nacht worden uitgevoerd. Het laden en lossen van de railkappen zal overdag plaatsvinden op de RET locatie aan de Nautastraat 2, het vervoer per krol zal ‘s nachts plaatsvinden. De RET doet er alles aan overlast te voorkomen, toch kan het zijn dat het vervoeren en lossen en laden van het materieel, en de werkzaamheden in de nacht gepaard gaan met geluidshinder.

Extra uitgang metrostation Leuvehaven

Bij metrostation Leuvehaven bouwt de RET een extra uitgang aan de westzijde van de Schiedamsedijk. De werkzaamheden zijn in 2020 begonnen en zullen eind 2021 worden afgerond.

Werkzaamheden Energievoorziening

De RET voert ook in 2021 nog werkzaamheden uit aan de energievoorziening van metrolijnen A, B en C. Om ervoor te zorgen dat de metro ook in de toekomst een betrouwbaar vervoermiddel blijft, worden de gelijkrichterstations vernieuwd. Een gelijkrichterstation is een gebouw vol technische installaties die de toevoer van stroom aan de metro’s verzorgt. Deze installaties zijn 30 jaar oud en daardoor toe aan vervanging.

Metrostation Capelle Centrum

Dit jaar starten we met de bouw van de nieuwe ingang aan de centrumzijde van metrostation Capelle Centrum.