Metrowerkzaamheden 2022

Met vijf lijnen, ruim 160 kilometer spoor, 335 wissels is het metrospoor om en nabij Rotterdam een een drukbezet metronetwerk. Dit betekent dat er regelmatig onderhoud gepleegd moet worden. Hieronder vindt u een overzicht van de meest opvallende impactvolle werkzaamheden: 

Voor een gepast reisadvies tijdens werkzaamheden kunnen reizigers terecht bij: ret.nl/omleidingen of in de RET Realtime App. 

Nieuwe in- en uitgang metrostation Capelle Centrum 

Op 10 januari start de RET met de bouw van de nieuwe ingang aan de Centrumzijde van metrostation Capelle Centrum. De nieuwe ingang wordt transparanter en veiliger en biedt reizigers een nog beter verbinding met winkelcentrum De Koperwiek. Aan het eind van de zomer kunnen reizigers hier gebruik van maken.  

Kijk hier voor meer informatie  

Nooduitgang metrostation Delfshaven 

In januari 2022 start de RET met de bouw van de nooduitgang bij metrostation Delfshaven. Deze uitgang wordt geplaatst ter hoogte van de Schans. De bouw zal een jaar lang duren en heeft impact op zowel het wegverkeer als het tramverkeer. Vanaf 10 januari kan tram 4 niet meer rijden over de Schiedamseweg. Lijn 4 rijdt vanuit Molenlaan niet verder dan het Heemraadsplein en vice versa. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor tramlijn 8. Wel zal het overige wegverkeer het hele jaar met omleidingen te maken hebben. Begin 2023 is de nooduitgang klaar en zal de straat worden hersteld. 

Kijk hier voor meer informatie 

21 nieuwe overwegen Rotterdam Oost 

Op het metrotraject Capelsebrug-Binnenhof/Nesselande worden 21 complete overweginstallaties vernieuwd en bij de twee metro-overwegen Hoofdweg en Rooseveltweg worden ook de autorijbanen van overwegbomen voorzien. Per overweg heeft de RET twee weken ombouwtijd nodig. De werkzaamheden zijn gestart in 2021 en worden in 2022 voortgezet. De overweginstallatie zelf zal steeds twee weken buiten gebruik zijn, er worden verkeersmaatregelen toegepast zoals omleidingen voor het wegverkeer. Gedurende de twee weken zal er deels 24u per dag gewerkt worden, hierbij worden graafmachines ingezet en zullen er buispalen de grond in getrild worden. De metro blijft gewoon rijden, wel zal er sprake zijn van een snelheidsverlaging. De nieuwe overwegen bieden voor het overstekende verkeer meer veiligheid en minder verstoringen. 

Kijk hier voor meer informatie 

Stroomrailkappen 

Over een groot deel van het metronetwerk worden de beschermende gele kappen die over de stroomrails zijn aangebracht vervangen. De werkzaamheden vinden in fases plaats en zullen ‘s nachts worden uitgevoerd als de metro niet rijdt. 

FASE I Metrostation Marconiplein - Kralingsezoom & Capelsebrug – Terp 
FASE II RET terrein Kleiweg- metrostation Wilhelminaplein en metrostation Slinge - RET terrein Waalhaven 
FASE III Metrostation Marconiplein - Zuidplein & de tunnel metrostation Spijkenisse Centrum- metrostation Heemraadlaan. 

Kijk voor meer informatie 

Zowel de aanvoer van de railkappen als de werkzaamheden zullen in de nacht worden uitgevoerd. Het laden en lossen van de railkappen zal overdag plaatsvinden op de RET-locatie aan de Nautastraat 2, het vervoer per krol zal ‘s nachts plaatsvinden. De RET doet er alles aan overlast te voorkomen, toch kan het zijn dat het vervoeren en lossen en laden van het materieel en de werkzaamheden in de nacht, gepaard gaan met geluidshinder. 

Metro aan Zee 

In 2022 wordt door het project Metro aan Zee (opdrachtgever Gemeente Rotterdam) verder gewerkt aan de verlenging van de huidige Hoekse lijn naar het strand.

In het weekend van 19/20 februari 2022 wordt gestart met het koppelen van het spoor tussen Hoek van Holland Haven en het nieuwe spoor naar het strand. Vanaf dit weekend is het huidige station Hoek van Holland Haven niet meer in gebruik en rijdt de metro naar het tijdelijke station Hoek van Holland Haven Opstelspoor. Vanwege deze koppelingswerkzaamheden rijdt de metro op 19 en 20 februari en in de periode 5 tot en met 13 maart  niet verder dan Maassluis West en wordt er busvervoer aangeboden tussen Maassluis West en Hoek van Holland Haven.

Daarnaast worden er tussen 1 maart en 25 juni worden er dynamische testen uitgevoerd (rijden met een metro) en vindt het testbedrijf plaats (o.a. testen van ontruimingen). Hieraan zal de RET meewerken door het leveren van metro’s en personeel. De metro’s zullen op een aantal dagen in die periode dagelijks vanaf de remise naar het nieuwe deel van het metrotraject rijden. Daar zullen zij gedurende (meestal) de dagdienst worden ingezet voor het uitvoeren van testen op ‘de verlenging’ van Hoek van Holland Haven naar Hoek van Holland Strand.  

In de zomer vindt het zogenaamde proefbedrijf plaats. In die periode zal volgens de nieuwe dienstregeling worden gereden met lege metro’s. Het proefbedrijf start pas als het testbedrijf succesvol is afgerond, dus zodra alles (spoorbeveiliging, energievoorziening etc.) naar behoren werkt. Tijdens het proefbedrijf zullen er dagelijks meerdere testmetro's rijden om de veiligheid en betrouwbaarheid te kunnen testen.

Kijk voor meer informatie

Werkzaamheden Energievoorziening 

De RET voert ook in 2022 nog werkzaamheden uit aan de energievoorziening van metrolijnen A, B en C. Om ervoor te zorgen dat de metro ook in de toekomst een betrouwbaar vervoermiddel blijft, worden de gelijkrichterstations vernieuwd. Een gelijkrichterstation is een gebouw vol technische installaties die de toevoer van stroom aan de metro’s verzorgt. Deze installaties zijn 30 jaar oud en daardoor toe aan vervanging. 

Kijk hier voor meer informatie 

Spoorvernieuwing Binnenhof

In het najaar van 2022 vervangt de RET de sporen op het metrostation Binnenhof. De werkzaamheden vinden overdag plaats.