Skip to content

4,5% groei reizigerskilometers in 2017

19 april 2018

4,5% groei reizigerskilometers in 2017

“Hartstikke mooi natuurlijk dat we als OV-bedrijf een groei in reizigerskilomters van 4,5% zien. Tegelijkertijd benadrukt dat onze oproep om tijdig te investeren in de toekomst van het openbaar vervoer in de Rotterdamse regio,” aldus Maurice Unck, algemeen directeur van de RET. “We zien nu al dat we de reizigersaantallen op sommige tram- en metrolijnen nog maar net aan kunnen. Er moeten verbindingen bijkomen en de frequentie moet omhoog willen we de hoge reiskwaliteit die we nu bieden, kunnen behouden.”

Groei vraagt om innovatieve oplossingen

De RET werd in 2017 nog met een 7,7 gewaardeerd. Een mooi cijfer, toch heeft de sterke groei ook een keerzijde: “We zien zowel de stad, de regio als het aantal reizigers in de toekomst fors groeien maar tegelijkertijd nemen de middelen om te investeren in infrastructuur af,” aldus Unck. Zo is de bijdrage van de MRDH voor infrastructuur in de Railconcessie die per 2017 van start is gegaan, afgenomen van 673 naar 590 miljoen (over de periode 2017-2026). “We staan op een punt waarbij we, als we vooruitkijken, alleen maar groei zien. Er komen 50.000 huizen bij in Rotterdam en ruim 200.000 in de Zuidelijke randstad. En tegelijkertijd is de realiteit dat de middelen bij de RET zijn afgenomen. Een vraagstuk dat om creatieve, innovatieve oplossingen vraagt, want stilstaan en wachten tot de stad dichtslibt is geen optie wat ons betreft.” Samen met de gemeente Rotterdam, de MRDH en andere vervoerbedrijven is de RET hard op zoek naar oplossingen. “We kunnen het niet alleen,” aldus Unck.

Het is niet zo dat de inkomsten bij de RET meestijgen met de reizigerskilometers. Het netto resultaat is zelfs gedaald in 2017 ten opzichte van 2016, van 5,1 naar 4,7 miljoen euro. Dit heeft onder meer te maken met afspraken tussen de RET en de opdrachtgever, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waarbij de RET binnen de nieuwe railconcessie bij meer dan 2,5% reizigersgroei (in euro) de meeropbrengsten terugbetaalt. In 2017 was dit 600.000 euro. 

Overige highlights uit het jaarverslag van de RET zijn:

  • Veiligheid in vervoer. Ook in 2017 zien we dat de cijfers op het gebied van zwartrijden en incidenten nagenoeg stabiel blijft ten opzichte van het jaar ervoor. Dit laat zien dat het veiligheidsbouwwerk bestaande uit OV-surveillanten, BOA’s en servicemedewerkers Metro goed functioneert.
  • Hoofdlijnen akkoord busconcessie (2019-2034). De MRDH en de directie van RET zijn op 17 mei 2017 tot een hoofdlijnenovereenkomst gekomen om de busconcessie bij RET te gaan inbesteden voor een periode van 15 jaar, een mooie kans om de transitie naar zero-emissie busvervoer vorm te geven. 
  • Goed personeel werven blijft belangrijk en de concurrentie op de arbeidsmarkt is groot. In 2017 is de website werkenbijderet.nl daarom volledig vernieuwd.
  • De nieuwe locatie aan de Kleiweg, voormalig hoofdkantoor en nu werkplaats en busstalling, werd begin 2017 na een lange voorbereidingstijd gesloopt. Halverwege het jaar kon de bouw van de nieuwe werkplaats beginnen.
  • De Hoekse Lijn liep vertraging op, een domper voor reizigers die daardoor langer met het vervangend busvervoer moeten reizen.

Ga voor het volledige jaarverslag naar: http://retjaarverslag.nl/