Skip to content

Bedankt voor een mooi rapportcijfer!

21 maart 2018

Bedankt voor een mooi rapportcijfer!

Met het ‘rapportcijfer’ 7,7 wordt de RET door de reiziger hetzelfde gewaardeerd als vorig jaar, zo blijkt uit de resultaten van de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers in het OV in Nederland. De metro kreeg net als vorig jaar een 7,7 en ook de bus van de RET werd gewaardeerd met een 7,7. De tram werd dit jaar met een 7,8 gewaardeerd (afgerond een tiende lager dan het jaar ervoor). 

Maurice Unck, algemeen directeur RET: ‘Reizigers, bedankt! Wat een mooie rapportcijfers! Ik ben trots op alle collega’s van de RET dat we de 7,7 hebben weten te behouden in een tijd waarin de stad dichtslibt, het reizigersaantal groeit maar onze middelen niet gelijkmatig toenemen. Dit cijfer is dan ook vooral te danken aan de inzet van al die RET’ers die zich iedere dag inzetten om onze reizigers veilig, comfortabel en goed geïnformeerd door de stad te vervoeren. Of ze nu werken aan de voertuigen, de infrastructuur of in contact staan met de klant, iedereen bij de RET draagt hier aan bij.”

Rapportcijfers

Met een 7,7, scoort de RET 0,1 boven het landelijk gemiddelde.

* m.i.v. 2015 is de bus in Utrecht samengevoegd met het streekvervoer bus en staat niet meer in de lijst met stadsdiensten. Het cijfer voor Utrecht is een gecombineerd cijfer voor stad en streek.

Toekomst

Unck is tevreden, maar richt zich ook op de toekomst: “Reizigers in Rotterdam mogen goed openbaar vervoer van ons verwachten en we willen dat reizigers ons waarderen met een 8. Dat is ambitieus want we zien dat het vervoer in Rotterdam onder steeds grotere druk komt te staan, terwijl de investeringen in betere OV-verbindingen niet gelijkmatig meebewegen. Want alhoewel de metro opnieuw een 7,7 krijgt van onze reiziger en met name de goede informatievoorziening en de stiptheid zorgen voor een hoge waardering, zien we dat het vinden van een zitplaats en comfort dit jaar lager scoren. Dat klopt met ons eigen beeld, zo zit de E-lijn regelmatig bomvol en zien we de noodzaak voor nieuwe verbindingen toenemen.”

Er komen 30.000 tot 50.000 huizen bij in Rotterdam, “En dat,” aldus Unck, “vraagt ook om investeringen in infrastructuur en capaciteit.” De RET scoort dit jaar gelijk aan vorig jaar terwijl de andere steden wel gestegen zijn. Als we ons goed voorbereiden op de groei van de stad en de groeiende vraag naar hoogwaardig OV, dan is die 8 haalbaar. Aan de kwaliteit van onze mensen en de serviceverlening zal het niet liggen.” Maar niet alleen RET medewerkers zorgen voor een goede sfeer in het Rotterdamse openbaar vervoer. “Er is een goede wisselwerking met onze reizigers. Die willen we dan ook zeker bedanken voor hun deelname aan het onderzoek. Alleen op deze manier weten we wat we kunnen verbeteren en dat is voor ons goud waard!,” aldus Unck.