Skip to content

Opening nieuwe RET werkplaats van groot belang toekomst OV

9 januari 2019

Opening nieuwe RET werkplaats van groot belang toekomst OV

De nieuwe centrale werkplaats van de RET op de Kleiweg is vandaag geopend door Maurice Unck, algemeen directeur van de RET en Judith Bokhove, wethouder van de Gemeente Rotterdam (o.a. Mobiliteit). De RET kent een rijke historie op de Kleiweg maar is dankzij de nieuwe werkplaats vooral ook voorbereid op de toekomst. Zo vindt de revisie en modificatie van de metro’s en trams hier plaats en is er een back-up voor de CVL. Daarnaast wordt het terrein klaargemaakt voor 55 elektrische bussen die vanaf eind 2019 hiervandaan zullen vertrekken.  “Iedereen weet dat het aantal reizigers groeit, met name in de metro. Onze nieuwere langere voertuigen pasten niet langer in de oude werkplaats. Nu we de nieuwe werkplaats openen, is het grote onderhoud aan de voertuigen voor de toekomst verzekerd,” aldus Maurice Unck.

Metromorfose

Wethouder Judith Bokhove: “Een railwerkplaats in de stad zorgt ervoor dat voertuigen dichtbij gerepareerd of onderhouden worden, en zo weer snel ingezet kunnen worden. Hiermee houden we Rotterdam bereikbaar. Daarnaast is deze nieuwe railwerkplaats een mooi voorbeeld van circulariteit. De RET zet een tram of metro niet na tien of vijftien jaar aan de kant, maar geeft het voertuig een grote onderhoudsbeurt, een complete make-over. Mooi om te zien dat het openbaar vervoer hiermee nog meer bijdraagt aan duurzaamheid en bereikbaarheid van de stad.” De verbouwing had niet later gepland moeten worden want zo’n tien jaar geleden gingen de eerste langere metro’s de dienstregeling in en die zijn nu hard aan zo’n complete metromorfose toe. Dat de RET zo’n grote onderhoudsbeurt in eigen hand uitvoert, is uniek. “Het alternatief zou zijn dat je dit werk moet uitbesteden aan grote partijen in het buitenland, dan zijn we onze voertuigen voor langere tijd kwijt, daar hebben we ze hier veel te hard voor nodig.” aldus Unck. Met onder meer een 50 meter lange spuitcabine en de nieuwste apparatuur op het gebied van revisie en modificatie biedt de werkplaats ook de mogelijkheid om werk voor andere partijen uit te voeren.

Met de opening van de werkplaats is nog niet de hele verbouwing van het terrein afgerond. “We zijn druk bezig om de rest van het terrein klaar te maken zodat eind 2019 onze eerste 55 elektrische bussen hiervandaan kunnen vertrekken. Het terrein moet hiervoor onder meer worden voorzien van laadpalen,” aldus Unck.

Van nostalgie uit vroeger tijden naar hypermodern

Al ruim 100 jaar deed de oude werkplaats op de Kleiweg dienst voor het Nederlandse OV. Zo nam de RET het pand in 1960 over van spoorfabrikant Allan. In die tijd was ook het hoofdkantoor van de RET op de Kleiweg gevestigd en daarmee was de locatie jarenlang het kloppend hart van het OV-bedrijf. Het hoofdkantoor zit inmiddels op de Kop van Zuid en de honderd jaar oude werkplaats was dusdanig verouderd dat alleen nieuwbouw nog voor een werkbare plek kon zorgen.

Het nieuwe pand is hypermodern, heeft een volledig transparante gevel, biedt veel daglicht aan de medewerkers en bespaart elektriciteit. De inrichting van de werkplaats is in samenspraak met de medewerkers die er vaak al jaren (30 tot 40 jaar is geen uitzondering) werken, opgesteld. Bij de bouw is bovendien het puin hergebruikt als ondergrond en op het dak komen zonnepanelen.

Nieuwjaarsspeech

De opening van de nieuwe centrale werkplaats ging gepaard met de nieuwjaarsreceptie en daarmee de nieuwjaarsspeech van directeur Maurice Unck. In de speech blikte hij terug op 2018 en vooruit naar 2019 en de jaren erna.

In 2019 staat er veel op het programma voor de RET: de Hoekse Lijn gaat in exploitatie, aan het einde van het jaar gaan we rijden met 55 elektrische bussen en we verwachten dat de groei van het aantal reizigerskilometers en instappers zal doorzetten, bovenal op het metronetwerk.

Dat maakt dat de RET blijft inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer op de nieuwe Oeververbinding, automatisering van een deel van het metronetwerk rond 2025 en het ombouwen van de 'Oude Lijn' tussen Dordrecht en Den Haag tot een lightrailverbinding.