OV-reiziger actief geattendeerd op gemiste uitcheck
12 december 2017

Iedere reiziger met een persoonlijke, anonieme of zakelijke OV-chipkaart kan zich op uitcheckgemist.nl/melding aanmelden voor deze alert. Wie vervolgens vergeet uit te checken, ontvangen per mail een melding van de gemiste uitcheck en kan het teveel betaalde bedrag direct terugvragen.
Vergeet een reiziger aan het eind van zijn OV-reis uit te checken, betaalt hij het instaptarief dat bij inchecken van zijn OV-chipkaart is afgeboekt. Om teveel betaald geld makkelijk terug te krijgen bestaat sinds 2015 de website uitcheckgemist.nl: in drie eenvoudige stappen kan de reiziger zijn teveel betaald geld terugkrijgen. Alle openbaar vervoerders zijn op deze service aangesloten.
Meer gemak reiziger
De RET is blij met deze extra service. “Een van de grootste irritaties bij reizigers in het openbaar vervoer is het geld terugvragen bij gemiste uitcheck. Daarom zijn we blij met deze extra service, waarbij we reizigers niet alleen attenderen op het feit dat ze zijn vergeten uit te checken, maar maken we het ook gemakkelijker om hun geld terug te krijgen”, aldus directeur Maurice Unck van de RET, namens de vervoersbedrijven.
Geld terug op de kaart
De Uitcheck Gemist Alert attendeert de reiziger op een gemiste uitcheck zodra op uitcheckgemist.nl het signaal binnen is van een volgend incheckmoment. De alert vraagt de reiziger vervolgens in te vullen bij welke halte of op welk station hij is uitgestapt. Daarop wordt berekend wat deze rit daadwerkelijk heeft gekost. Het teveel betaalde bedrag zet de reiziger vervolgens bij een ophaalautomaat weer terug op zijn kaart.
Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart: “We maken het terugvragen nu nog laagdrempeliger. Het is geld van de reiziger, dat terug moet naar de reiziger”, aldus directeur Arco Groothedde.