Skip to content

Reizigers stappen in eerste 100% schone waterstofbus

29 september 2017

Reizigers stappen in eerste 100% schone waterstofbus

“De uitstoot van de waterstofbus is pure waterdamp, daarmee rijden we voor het eerst in Rotterdam 100% schoon. Een mooie voorbereiding op de toekomst waarbij we vanaf 2019 de overstap maken naar volledig emissieloos busvervoer,” aldus Maurice Unck, algemeen directeur van de RET. Om te vieren dat de bus op lijn 70 rijdt, verwelkomt de RET vandaag reizigers met een groene loper en voor iedere tiende reiziger die in de waterstofbus stapt, plant de RET een boom via treesforall.nl.

De eerste waterstofbus is vrijdag 29 september de dienstregeling in gegaan op lijn 70 en de tweede waterstofbus volgt snel. De bussen zijn onderdeel van een pilot om nieuwe technieken van emissieloos rijden uit te proberen. Een proef die mooi aansluit bij de plannen van de RET om in de toekomst met een volledig schone busvloot te rijden. “Vanuit de overheid is vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen,” aldus Maurice Unck.

Overgangsfase

De nieuwe busconcessie van de RET start eind 2019 en richt zich onder meer op volledig elektrisch rijden. Deze transitie naar 100% zero-emissie bussen zal in verschillende fases verlopen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 bussen in 2030. Afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van emissievrij rijden en de uitkomsten van de pilot, wordt bekeken welke bussen precies in de toekomst in Rotterdam gaan rijden.

100% schoon, hoe werkt het?

Wat de waterstofbus bijzonder maakt, is de brandstofcel waarin waterstof en zuurstof worden samengevoegd. De daarmee opgewekte energie wordt geleverd aan de batterij die de elektromotoren van de bus aandrijft. De enige uitstoot is schone waterdamp. Behalve het feit dat de waterstofbus uitstootvrij is en heel stil rijdt, hebben de waterstofbussen een grotere actieradius (ca. 500 km) dan eerdere elektrische- en hybrideproefbussen die de RET al sinds 2010 heeft rijden. Wel is de waterstofbus relatief duur.

“We werken als RET graag mee aan dit soort proeven, daarmee helpen we de technologie op dit gebied verder. Niet alleen in Rotterdam en omgeving maar ook in Nederland en Europa,” aldus Unck. De proef met de twee waterstofbussen wordt door meerdere subsidieverstrekkers mogelijk gemaakt: de Europese Unie (FCH-JU & 3EMOTION), het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.