RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV

26 oktober 2018

RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV

Rotterdam, 26 oktober 2018 - De RET heeft met VDL Bus & Coach BV het contract getekend voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden combineren met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft. Met deze investering zet het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van zijn busvloot. Eerder dit jaar bestelde de RET al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: "Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET."

Voor 2030 volledig zero emissie

De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET. 

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. Unck: "Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034."

Opladen met motorgenerator

De hybride bussen maken geen gebruik van de laadinfrastructuur voor de volledig elektrische bussen. Bij de hybride technologie is laden bij een oplaadpunt namelijk niet nodig: een motorgenerator wekt de noodzakelijke elektrische energie op. Door de toepassing van deze techniek kan de brandstofbesparing tot 40% oplopen ten opzichte van de huidige busvloot.

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: "Naast de gunning van 55 volledig elektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal van vertrouwen van RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus een schoner Rotterdam."