Historie

Historie in vogelvlucht

De geschiedenis van de RET gaat terug tot 1878. Van paardentram tot metro, hybride bus en Fast Ferry.

Paarden- en stoomtrams (RTM)

Ooit zijn we begonnen met een paardentram. Dat was in 1878 en onze voorganger heette toen RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij). De RTM reed tot 1904 met paardentrams en stoomtrams in en om het nog niet uitgebreide Rotterdam.

De elektrische tram (RETM)

In 1905 kwam er een nieuwe vorm van stadsvervoer: de elektrische tram. Hiermee kregen we ook een nieuwe naam: RETM (Rotterdamse Electrische Tramweg Maatschappij). De allereerste tram reed van Honingerdijk via Beurs naar Park en was een groot succes. Eén jaar later waren er al zes tramlijnen. Het hoogtepunt was 1930 met 25 lijnen.

Tram en bus (RET)

Op 15 oktober 1927 kregen we onze huidige naam: RET (Rotterdamse Elektrische Tram). Dat was toen de gemeente Rotterdam het particuliere RETM overnam. Eén jaar later exploiteerden we onze eerste buslijn, tussen Overschie en de Coolsingel. In 1930 kwamen er zeven buslijnen bij en tien jaar later waren dat er al elf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een tekort aan brandstof. Veel bussen en trams werden gevorderd en bij een gebrek aan stroom werd het tramnet in 1944 stilgelegd.

Bouw metrolijn (RET)

Na de oorlog werd het bus- en tramlijnennet snel opgebouwd. In 1968 kreeg Rotterdam er een nieuwe vervoersvorm bij. De RET introduceerde de eerste metrolijn in Nederland. Met de bouw van deze lijn waren we al in 1959 begonnen. Na negen jaar bouwen, was de eerste metroverbinding tussen Centraal Station en Zuidplein een feit.

Grootste vervoerbedrijf van Rotterdam

Van paardentram tot metro, hybride bus en Fast Ferry. Sinds 1878 zijn we flink gegroeid. We exploiteren anno 2020 65 buslijnen, 10 tramlijnen en 5 metrolijnen. Dat doen we met 293 bussen, 112 trams, 167 metro's en 1 Fast Ferry.

Weer op eigen benen

De RET was bijna 80 jaar lang een gemeentelijke dienst van Rotterdam. Sinds 2007 zijn we een zelfstandige NV van de gemeente.

Fast Ferry

Sinds juli 2008 vervoeren we reizigers ook over water. Een snelle veerboot, de Fast Ferry, vaart tussen Hoek van Holland, de Maasvlakte en Pistoolhaven.

BOB-bus

In 2011 is de nachtbus geïntroduceerd, gericht op het uitgaanspubliek. De BOB-bus rijdt in de weekenden van Hoek van Holland tot Ridderkerk en van Pijnacker tot Spijkenisse.

Nieuwe buslijnen

In 2012 verwierf de RET de busconcessie voor Rotterdam en omstreken. Daarbij is het personeel en materieel van QBuzz overgenomen. Sindsdien verzorgt de RET ook busvervoer tot Maassluis, Lansingerland, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, Delft en Zoetermeer. In december 2012 is ook de vrije busbaan tussen Zoetermeer en Rodenrijs geopend.

Hoekse Lijn als metroverbinding

In 2013 startte de voorbereiding van de ombouw van de Hoekse Lijn tot een metroverbinding. Deze lijn is sinds september 2019 onderdeel van metrolijn B met als eindpunten Nesselande en Hoek van Holland Haven. Daarmee hebben reizigers vanuit dit nieuwe deel van het metronetwerk direct toegang tot hotspots in het centrum van Rotterdam. En de planning is dat Rotterdam binnen enkele jaren een metroverbinding van strand tot strand heeft.

Zero emissie busvloot

Eind 2019 nam de RET 55 gloednieuwe zero emissie bussen in gebruik. Dit is de start van de overgang naar een 100% zero emissie busvloot in 2030. 

ZE bus