Vernieuwing overweginstallaties metrolijnen A en B

De komende twee jaar vernieuwt de RET de overweginstallaties van metrolijnen A en B.
De
nieuwe installaties vergroten de veiligheid van verkeersdeelnemers en onze reizigers, beperken storingen en verkorten de reistijd van metroreizigers.

Waar worden de overweginstallaties precies vervangen?

De RET vervangt alle installaties op alle overwegen van metrolijnen A en B. Dit zijn in totaal 19 overwegen tussen Capelsebrug en Binnenhof/ Nesselande.
Daarnaast worden de kruisingen Hoofdweg en President Rooseveltweg voorzien van overwegbomen.

Waarom worden de installaties vervangen?

De huidige installaties zijn aan vervanging toe. De RET kiest voor een nieuw type installatie om
diverse redenen:

  • Het verminderen van het aantal storingen. In de bestaande installaties worden metro's Zedetecteerd met behulp van zogeheten detectielussen tussen de sporen. Dit systeem leidt tot veel storingen, waardoor reizigers en wegverkeer regelmatig gehinderd worden. De nieuwe overweginstallaties worden gekoppeld aan de spoorbeveiliging om te bepalen wanneer de overweg gesloten en geopend dient te worden.
  • Het vergroten van de verkeersveiligheid. Zo wordt slalommen door fietsers onmogelijk gemaakt en kunnen voetgangers niet meer onder de slagbomen door kruipen. Hiermee worden ongevallen en noodremmingen zo veel mogelijk voorkomen.
  • Het verbeteren van de verkeersdoorstroming op kruisingen door goede afstemming tussen de overweginstallaties en de verkeerslichten.
  • Het verkorten van de reistijd van metroreizigers. De snelheid van de metro kan op een gedeelte van de metrolijn lokaal omhoog naar 70 km per uur.

Hoe zien de nieuwe overwegen eruit?

De overwegen krijgen hetzelfde uiterlijk als op de overwegen van de RandstadRail en de Hoekse Lijn.

Een visualisatie van de bestaande (boven) en nieuwe (onder) overweginstallatie voor voetgangers en autoverkeer.

Een bestaande overweg voor fietsers en voetgangers op het traject van metrolijnen A en B.

Een visualisatie van een nieuwe overweg voor fietsers en voetgangers.

De slagbomen bij fietspaden worden verlengd om slalommen tegen te gaan. Onder de slagboom voor voetgangers worden valhekjes geplaatst om te voorkomen dat voetgangers nog snel even onder de slagboom door kruipen met alle risico’s van dien.

Wanneer vinden de werkzaamheden plaats?

De eerste installatie die vernieuwd wordt is de overweg bij metrostation Graskruid. De vervanging start op 5 april. Kijkt u hier voor meer informatie over deze werkzaamheden.