Optimaal OV

De RET richt zich op het steeds verder verbeteren van het Rotterdamse vervoersysteem als geheel. Onze blik op de toekomst en aanpakken op z’n Rotterdams: daar houden we van bij de RET. 176 miljoen reizigers stappen per jaar in en uit onze bussen, trams en metro’s. Dat vinden we normaal, want het is ons dagelijks werk. Daarnaast werken we ook elke dag aan het openbaar vervoer van morgen. Vandaag gaat het goed, maar het kan altijd beter. Nóg betere bereikbaarheid, nog comfortabeler openbaar vervoer voor onze klanten. Dat is de toekomst die we willen we vormgeven. Zoals we dat altijd hebben gedaan.

Samenwerken in de regio

Samen met andere organisaties zoeken we daarom actief naar mogelijkheden om andere vervoerswijzen te ontwikkelen. Of om bestaande diensten in combinatie met alternatieven aan te bieden. Zo komen we tot vervoer van deur-tot-deur. Persoonlijk vervoer en openbaar vervoer gaan veel meer op elkaar aansluiten. Zo kunnen reizigers op knooppunten bijvoorbeeld makkelijker overstappen van de auto naar het OV en van het OV naar een deelfiets of -scooter voor het laatste stukje in de stad. Alternatieve vervoerswijzen vormen een kans om meer flexibele en gevarieerde diensten aan te bieden.

Meer en betere voorzieningen

Ook op andere terreinen verbeteren we ons aanbod. Allereerst door ons netwerk te verbeteren en uit te breiden. Zo openden we in 2019 de Hoekse Lijn, die vervolgens in reizigersaantallen meteen alle verwachtingen overtrof. Als straks het laatste stuk spoor naar zee ook af is, kunnen reizigers van hartje Rotterdam naar de boulevard en het strand in Hoek van Holland. En in de tweede plaats door ons aanbod ook digitaal steeds beter te ontsluiten. Bijvoorbeeld via de barcode app, via Mobility as a Service en via nieuwe manieren van betalen.