Optimaal OV
De RET richt zich op het steeds verder verbeteren van het Rotterdamse vervoersysteem als geheel. Onze blik op de toekomst en aanpakken op z’n Rotterdams: daar houden we van bij de RET. Tientallen miljoenen reizigers stappen per jaar in en uit onze bussen, trams en metro’s. Dat vinden we normaal, want het is ons dagelijks werk. Daarnaast werken we ook elke dag aan het openbaar vervoer van morgen. We streven zo veel mogelijk naar betere bereikbaarheid en comfortabeler openbaar vervoer voor onze klanten.
Samenwerken
Samen met andere organisaties zoeken we actief naar mogelijkheden om andere vervoerswijzen te ontwikkelen. Of om bestaande diensten in combinatie met alternatieven aan te bieden. Zo komen we tot vervoer van deur-tot-deur. Persoonlijk vervoer en openbaar vervoer gaan veel meer op elkaar aansluiten. Zo kunnen reizigers op knooppunten bijvoorbeeld makkelijker overstappen van de auto naar het OV en van het OV naar een deelfiets of -scooter voor het laatste stukje in de stad. Alternatieve vervoerswijzen vormen een kans om meer flexibele en gevarieerde diensten aan te bieden.
Verbeteren netwerk en digitale middelen
Ook op andere terreinen verbeteren we ons aanbod. Allereerst door ons netwerk te verbeteren. Zo openden we in 2019 de Hoekse Lijn, die vervolgens in reizigersaantallen meteen alle verwachtingen overtrof. En sinds 2023 kunnen reizigers van hartje Rotterdam naar Hoek van Holland Strand. Ook verbeteren we ons aanbod door het digitaal steeds beter te ontsluiten. Bijvoorbeeld via OVpay, de barcode app en verbeteringen in de reisplanner.