Concept-vervoerplan RET 2021 gedeeld met gemeenten

19 maart 2020

Concept-vervoerplan RET 2021 gedeeld met gemeenten

Rotterdam, 19 maart 2020 – Vandaag heeft de MRDH de vervoerplannen van 2021 van de RET, HTM en EBS naar de gemeenten gestuurd voor commentaar. Voor de RET staan er onder meer een frequentieverhoging op de RandstadRail en diverse wijzigingen in het bus- en tramnetwerk op stapel. De voorgestelde wijzigingen zorgen dat het aanbod beter wordt afgestemd op de vraag. Ondanks de gewijzigde situatie rond de coronacrisis gaat de langetermijnplanning gewoon door. De nieuwe dienstregeling gaat op 13 december 2020 in.

Verhoging spitsfrequentie tussen Pijnacker en Rotterdam Centraal

De RandstadRail doet het onverminderd goed en groeit hard in reizigersaantallen. Tussen Rotterdam Centraal en Blijdorp was de bezetting in de spits in 2019 zelfs meer dan 100%, waar dat in 2018 nog 87% was. De metro’s zitten dus al erg vol. Daarom wordt er een keerspoor bijgebouwd bij Pijnacker, waardoor de frequentie in de spits – nu nog elke tien minuten – in 2021 verdubbeld kan worden. Daarmee wordt de sterke groei voorlopig opgevangen en biedt de RET reizigers een comfortabeler reis.

Tram en bus: opschalen en afschalen

In de tramdienst komt er een verhoging van de frequentie in de middagspits op de lijnen 20, 23 en 25. De trams gaan al vanaf 15.00 elke 7 in plaats van elke 7,5 minuut rijden. Omdat met de MRDH is afgesproken dat tegenover opschaling ook afschaling staat, gaat lijn 7 minder rijden. Vanwege het beperkte gebruik van deze lijn na 22.00, wordt er daarna niet meer gereden.

Voor de bus verandert er het meest. Ten eerste is het voornemen om de bediening van Heijplaat en de RDM-campus te verbeteren door hogere frequenties en verbeterde routes. Ook lijn 70, de drukste buslijn van de RET die Charlois met Keizerswaard verbindt, gaat vaker rijden. Daar staat tegenover dat twee minder gebruikte lijnen in Charlois, lijn 67 en 74, respectievelijk worden omgezet in een spitslijn en worden opgeheven.

Andere wijzigingen in het busnetwerk zijn er onder andere in Schiedam (waar door het koppelen van lijn 51 en 53 een ringlijn ontstaat), Barendrecht (lijn 283 krijgt een nieuwe route via het station en Vrouwenpolder) en Ridderkerk (nieuwe route en extra ritten voor lijn 245 naar Kralingse Zoom).

Vervolgproces

Na het eerdere vooroverleg dat de MRDH met de gemeenten voerde, kunnen zij nu reageren op de vervoerplannen. Vervolgens gaat de MRDH met het commentaar aan de slag en worden de plannen op 8 juli definitief. De nieuwe dienstregeling gaat op 13 december 2020 van start.

Meer weten?

Het volledige vervoerplan is te vinden op www.mrdh.nl