Klantwaardering RET stijgt naar 7,9

23 maart 2020

Klantwaardering RET stijgt naar 7,9

Rotterdam, 23 maart 2020 - Reizigers geven de RET een 7,9 voor de dienstverlening in 2019. Dat is wederom een stijging. De RET ligt hiermee op koers om de doelstelling van een 8 in 2021 te behalen. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Dit is een cijfer om trots op te zijn. De reiziger heeft het laatste woord en geeft ons met deze waardering een prachtig signaal. Maar bovenal zie ik dit als een mooie aanmoediging voor alle collega’s. Die kunnen we goed gebruiken te midden van de coronacrisis.”

Betere waardering voor alle vervoermiddelen

De algehele waardering voor de service van de RET in 2019 is 0,1 punt hoger dan in 2018. Metro stijgt het hardst: met 0,2 punt naar een 7,9. Tram stijgt met 0,1 punt naar een 8,0 en Bus met 0,1 naar een 7,8. Vooral de stijging bij de metro is opvallend. Het cijfer stond al een aantal jaren op een 7,7. Bij metro is vooral de tevredenheid over de klantvriendelijkheid toegenomen.

Naast de algemene klantwaardering is ook de veiligheidsbeleving van reizigers onderzocht. Deze is in 2019 bij Metro en Bus is verbeterd ten opzichte van 2018. Metro stijgt 0,3 punten en krijgt een 7,6 en Bus gaat van een 7,7 naar een 7,9. Tram  is met een waardering van 7,9 gelijk gebleven.

Stijging doorzetten met nieuwe busvloot en metro op Hoekse Lijn

2019 was een uitdagend jaar. De RET reed met een busvloot die aan het einde van zijn levensduur was en er reed gedurende een groot deel van het jaar vervangend vervoer bij de Hoekse Lijn. Daarnaast hebben reizigers te maken gehad met volle metro’s op lijn E. In 2020 hoopt de RET dan ook positieve effecten in de klantwaardering terug te zien van een heel jaar metro op de Hoekse Lijn en van de introductie van ruim 50 zero emissie en meer dan 100 hybride bussen. Hiermee gaat het comfort voor reizigers er flink op vooruit.

Over het onderzoek

Elk jaar voert het CROW, het kennisinstituut voor de infrastructuur, de openbare ruimte en het verkeer en vervoer en Nederland, een onafhankelijk onderzoek uit naar de klanttevredenheid in het OV. Dit jaar zijn voor het eerst ook buitenlandse toeristen ondervraagd. Zij waarderen het OV in Nederland over het algemeen hoger en hebben dus deels bijgedragen aan de hogere waardering van de RET. Maar ook zonder deze invloed zou het cijfer zijn gestegen.

Meer weten?

Neem contact op met de woordvoerders van de RET via 010 477 5753 of media@ret.nl.