Jaarverslag 2024 | Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam
24 april 2025
Het jaarverslag over 2024 is gepubliceerd. De RET behaalde een bescheiden positief resultaat van € 3,7 miljoen. Ondertussen werkten we er hard aan om opschaling van de dienstregeling mogelijk te maken. In 2024 groeide het aantal reizigerskilometers van 863 miljoen in 2023 naar 898 miljoen, een mooie opgaande lijn die we in 2025 willen vasthouden. De energiekosten zijn terug naar een lager niveau dan het jaar ervoor. Maar we zijn ook inkomsten misgelopen door niet-gereden kilometers. Voor 2025 is alle aandacht er dan ook op gericht om weer de volledige dienstregeling te rijden.
Intern verbeteren om buiten meer te rijden
De regio groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen. In 2024 lukte het ons nog niet om de volledige dienstregeling te rijden door een tekort aan personeel en beschikbare voertuigen. We hebben in 2024 verbeterstappen gezet om de beschikbaarheid van mensen, voertuigen en infrastructuur te verhogen en beter op elkaar af te stemmen. Daar gaan we dit jaar mee door.
Ook op andere vlakken zetten we stappen. Zo openden we een energiebank: een grote batterij die stroom opslaat in daluren en teruggeeft aan onze trams tijdens piekmomenten. Dat ontlast het stroomnet én bespaart kosten. Daarnaast lanceerden we de nieuwe buslijn 44, met een snellere verbinding tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via het Erasmus MC. Samen met de gemeente Rotterdam leverden we de vernieuwde Roseknoop eerder dan gepland op. Tot slot werkten we aan allerlei nieuwe initiatieven, van sneak previews van culturele evenementen op stations tot slimme innovaties op de tram.
Veiligheid vraagt om blijvende aandacht
Veiligheid is niet vanzelfsprekend. Helaas nemen geweldsincidenten in en rond onze voertuigen en stations toe. De veiligheid van onze reizigers en collega’s heeft onze hoogste prioriteit. Daarom moet er blijvend worden geïnvesteerd in veiligheid, met extra toezicht op betaling en gedrag. Zo zorgen we samen voor een veilig en prettig openbaar vervoer.
Positief resultaat, bezuiniging moet van tafel
Het voornemen van het kabinet om per 2026 10% te bezuinigen op de Brede Doeluitkering, waaruit onze opdrachtgever MRDH de subsidie voor de RET betaalt, baart ons grote zorgen. Als de korting doorgaat, resulteert dat in minder ritten en hogere tarieven. Dat is niet wat onze regio en reizigers nodig hebben. In 2024 hebben we ons hier fel tegen verzet en dat blijven we in 2025 doen. Dit ondoordachte kabinetsplan moet van tafel.