MaaS-platform: plannen, boeken, betalen wordt stuk makkelijker voor de reiziger

9 juli 2020

MaaS-platform: plannen, boeken, betalen wordt stuk makkelijker voor de reiziger

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vandaag groen licht gegeven voor de introductie van een digitaal platform waarin alle vervoersdiensten in Nederland kunnen worden gecombineerd. Het gaat om een initiatief van de NS, GVB, RET en HTM dat het reizigers mogelijk maakt om overal in Nederland hun reis te plannen, boeken en betalen.  Dat gaat dan niet alleen over vervoer via de trein, metro, tram of bus maar bijvoorbeeld ook het boeken van een deelauto of taxi. Het is de bedoeling dat het platform in 2021 beschikbaar komt. Alle vervoerders van mobiliteitsoplossingen kunnen hier hun diensten aanbieden zodat reizigers makkelijk en snel kunnen bepalen bij welke aanbieders zij instappen. 

Waarom één platform voor alle vervoersoplossingen in Nederland?

Stel: je wil graag bij een vriend, een klant of iemand anders op bezoek en gemakkelijk weten hoe je daar het snelst bent en hoeveel dat kost. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je kunt kijken of er files zijn, een deelauto boeken, uitzoeken of het OV goed werkt, nadenken over de fiets als alternatief en meer. Maar een reis samenstellen waarbij deze verschillende vervoermiddelen van mobiliteitsaanbieders optimaal worden ingezet moet je nu nog helemaal zelf doen. Dat is soms best een complexe puzzel die veel mensen liever overslaan. Terwijl juist de combinatie van vervoermiddelen je als reiziger veel tijdwinst en bewegingsvrijheid kan opleveren.

Reizigersvoordelen

Met het nieuwe platform wordt het voor reizigers veel makkelijker om gebruik te maken van beschikbare mobiliteitsoplossingen. Dat komt in de eerste plaats doordat het platform verbonden wordt met de bestaande apps van NS, RET, GVB en HTM. Maar ook andere apps, 9292, Rijksmuseum of de fietsenhandel om de hoek, kunnen van het platform gebruik maken en hun klanten een multimodale reis aanbieden. De snelheidswinst zit ‘m erin dat niet alle afzonderlijke vervoersmogelijkheden op de route apart geïnventariseerd hoeven te worden. Maak je bijvoorbeeld graag gebruik van een leenfiets of reis je liever per trein of metro? De app houdt rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en laat je zien welke mogelijkheden er onderweg zijn. Bovendien is er geen gedoe met verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel makkelijk vanuit je favoriete app of website.

Toegankelijk voor alle vervoerders

Hoewel de NS, GVB, RET en HTM de initiatiefnemers zijn, is het juist de bedoeling dat de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk vervoerders in Nederland worden samengebracht. Ook andere partijen zijn van harte uitgenodigd om in te stappen en hun diensten te integreren in het nieuw te bouwen platform. Daarin zit ‘m juist de meerwaarde voor reizigers die zo meer keuze hebben dan ooit om een dagje uit, familiebezoek of een zakelijke reis te plannen. We houden je op de hoogte!

Alle vervoerders: van harte welkom!

Bent u een aanbieder van vervoersoplossingen in Nederland en wilt u uw diensten ook graag bundelen in het nieuwe, digitale platform? U bent van harte welkom! Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar rivier@gvb.nl. (Rivier is de interne projectnaam van het initiatief; een publieksnaam volgt nog.) Tot ziens!