OV-klantenbarometer 2023: beperkte daling ten opzichte van 2022
26 maart 2024
De RET is ten opzichte van 2022 0,1 punt omlaag gegaan in klantwaardering. In 2023 scoorden we een 7,8, het jaar ervoor een 7,9. Gezien de uitdagende omstandigheden waarin de RET vorig jaar opereerde, zijn we tevreden met dit cijfer. We streven ernaar om weer een stijgende lijn in te zetten.
In lijn met landelijk gemiddelde regionaal OV
Het algemene oordeel voor het regionale openbaar vervoer in Nederland over 2023 is een 7,8. In 2022 was dit een 7,9. Hiermee loopt de RET precies in de pas met het landelijk gemiddelde. Ook GVB scoort dit jaar 7,8. De Haagse stadvervoerder HTM krijgt van hun reizigers een 7,9. Het OV op het hoofdrailnet scoort een 7,7. Ondanks de daling is het oordeel van de ov-reiziger nog steeds goed te noemen.
De RET opereerde in 2023 in uitdagende omstandigheden. Voor de reiziger waren vooral de ingrepen in de dienstregeling merkbaar, die het gevolg waren van personele tekorten. Ook andere vervoerders hadden daarmee te kampen.
Behoud en werving personeel topprioriteit
Het behoud van personeel, het omlaag brengen van het verzuim en het aantrekken van nieuwe collega’s zijn voor de RET in 2024 topprioriteit. Zodra de personele bezetting dat toelaat, werken we stapsgewijs toe naar een uitbreiding van de dienstregeling naar het gewenste niveau. Daarmee, en met aanhoudende aandacht voor klantvriendelijkheid, zet de RET zich in om het pad weer omhoog te vinden in klanttevredenheid.