Reizigers geven de RET een 7,9!
13 maart 2023
‘Ondanks de afgeschaalde dienstregeling, hebben onze reizigers de RET met mooie cijfers beoordeeld. Dat is te danken aan al die RET-collega’s die er iedere dag weer zijn om honderdduizenden mensen te vervoeren. Zij verlenen service, houden de veiligheid in het oog en stellen de reiziger centraal in hun dagelijks bezigheden. Een bijzondere en onmisbare club mensen die deze - 7,9 - hebben verdiend. Bedankt voor dit mooie cijfer, reizigers!’ aldus Maurice Unck, algemeen directeur RET.
Cijfer
Het algemene oordeel over 2022 is een 7,9. In 2021 en in 2019 kreeg de RET ook een 7,9 van de reiziger. GVB scoort dit jaar ook een 7,9 en HTM een 8,0.
Bus
De afdeling Bus van de RET scoort maar liefst een 8,1! In 2021 was dit een 8,0. Bus scoort ten opzichte van 2021 met name hoog op klantvriendelijkheid van het personeel, het gemak van het vinden van een zitplaats, gemak van instappen, oordeel over de halte, reissnelheid van de rit en informatie op de instaphalte. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn het aantal ritten per dag en informatie bij vertragingen.
Tram
De Tram scoort een 8,0! In 2021 was dit een 7,9. Ook bij de tram scoort de vriendelijkheid van het personeel hoog. Ook het oordeel over de halte, reisinformatie in het voertuig en de inrichting van het voertuig scoren goed. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn het aantal ritten per dag en informatie bij vertragingen.
Metro
Helaas scoort Metro iets lager dan vorig jaar, een 7,8. Dit was vorig jaar een 7,9. Bij metro scoort de rijstijl van de bestuurder hoog, een 8. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn de netheid van het voertuig, de kans op een zitplaats en het aantal ritten per dag.
Veiligheid
De reizigers voelen zich ongeveer even veilig in onze voertuigen, op de perrons en haltes. Bus scoort met een 7,9 hetzelfde als vorig jaar. Ook Metro heeft met een 7,5 dezelfde scoren. Alleen Tram is iets gestegen, van een 7,8 naar een 7,9.
Landelijk beeld
Voor het eerst in jaren is de waardering van de reizigers voor het Nederlandse openbaar vervoer afgenomen: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022. De dienstregelingen van de verschillende OV-bedrijven kende in 2022 meer verstoringen dan normaal. Door ziekteverzuim en gebrek aan
personeel was de rituitval hoog. Daarnaast sneden ov-bedrijven in de dienstregeling en waren er stakingen. Die omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de klant.
De tram waarderen de reizigers gemiddeld met een 8,0 en de metro met een 7,8. Met een 7,9 zit het busvervoer precies op het landelijk gemiddelde voor het regionale openbaar vervoer. De regionale treindiensten halen een 7,5.
Wat is de Klantenbarometer?
De Klantenbarometer is het tevredenheidsonderzoek onder onze reizigers. Ook andere ov-bedrijven gebruiken de barometer, waardoor landelijk goed te vergelijken is.