Skip to content

RET beproeft reisinformatie op zonne-energie

15 april 2019

De dynamische reisinformatie is in opmars, reizigers vinden het prettig om te weten hoe lang ze nog moeten wachten op bus, tram of metro. Op dit moment maakt de RET ook al gebruik van digitale displays op haltes waar veel reizigers zijn. Dit Dynamisch ReisInformatie Systeem (DRIS),  werkt goed maar is ook kostbaar en vraagt om stroomvoorziening en ruimte. En dat is niet overal beschikbaar. De proef met de E-Ink haltedisplay is bedoeld om te kijken of deze werkt op plekken waar nu geen dynamisch reisinformatiesysteem geplaatst kan worden, zoals bij deze halte van buslijn 44.

Laag energiegebruik

Deze elektronische haltedisplay is ongeveer net zo groot als de huidige, statische haltepaal en maakt gebruik van E-Ink technologie en heeft daarmee een laag energieverbruik. De nieuwe display werkt volledig op zonnecellen en hoeft geen externe stroomvoorziening zoals de huidige digitale display. De display wordt een maand lang getest bij de halte van buslijn 44. De vervoerders binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken op verschillende manieren met elkaar samen om de reizigers zo goed mogelijk te vervoeren.

Servicegericht én duurzaam

De proef is een gezamenlijk initiatief. Of we de paal in de toekomst op meerdere haltes terug gaan zien is nog niet zeggen. ‘Het is altijd goed om nieuwe innovaties te beproeven, om ervaring op te doen. Het gaat hier om een mooie combinatie van verbetering op het gebied van duurzaamheid én service voor reizigers, die kans laat je niet liggen. We zullen aan de hand van de conclusies van deze pilot samen met de vervoerders en de MRDH bepalen óf en hoe we hier een vervolg aan geven,’ aldus Patricia van Caubergh van de RET.

Reizigers ontvangen via deze tablet op zonne-energie de volgende informatie:

- aantal minuten tot vertrek
- routevork
- de haltevertrektijden van de bus
- melding van eventuele geplande en actuele storingen.

Ook HTM heeft de mogelijkheid gekregen om ervaring op te doen met de haltepaal op zonne-energie. Alle uitkomsten worden uiteraard met alle vervoerders in de regio gedeeld.