Skip to content

RET introduceert 55 volledig elektrische bussen

16 december 2019

Rotterdam, 16 december 2019 – Vandaag introduceert het Rotterdamse vervoersbedrijf RET samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam 55 volledig elektrische bussen. In 2030 is de gehele busvloot van de RET, in lijn met de landelijke afspraken en de afspraken met de MRDH, uitstootvrij. De start van de transitie valt samen met de start van de nieuwe busconcessie.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn trots dat we vandaag onze reizigers en de omwonenden van de busroutes de eerste stap naar uitstootvrij busvervoer kunnen presenteren. De 55 bussen doen niet alleen Rotterdam aan, maar ook Schiedam en Vlaardingen – allemaal op routes waar luchtkwaliteit een aandachtspunt is. Met de introductie van de bussen besparen we jaarlijks meer dan een miljoen liter diesel en ruim 4 duizend ton CO2.” Unck benadrukt dat reizigers erop vooruit gaan door meer comfort en de omgeving door minder geluid en uitstoot. 

Verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid

Met de introductie van de nieuwe bussen neemt de RET zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er is het bedrijf veel aan gelegen om het openbaar vervoer een nog duurzamer reisoptie te maken. In dat kader sloot het eerder dit jaar al een nieuw energiecontract met Eneco af, dat op 1 januari 2020 ingaat. Onderdeel van dat contract is dat het energiebedrijf nieuwe duurzame opwekcapaciteit in Nederland realiseert, gebouwen van de RET voorziet van zonnepanelen en samen met de RET een campagne opzet om reizigers bewust te maken van het OV als duurzame vervoersoptie. 

De busvloot waarmee de RET tot dit moment reed, zit tegen het einde van zijn levensduur. De RET vervangt daarom de komende maanden in totaal 198 oudere dieselbussen. Naast de 55 ZEbussen die vandaag worden geïntroduceerd, gaan er de komende maanden 103 nieuwe dieselhybride bussen en 40 nieuwe dieselbussen de weg op. Deze zijn respectievelijk tot 40 en 10-20 procent zuiniger dan de oudere dieselmodellen. In 2021 komen er nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110. Unck: “De komende maanden staan in het teken van samen met reizigers, chauffeurs en monteurs ervaring opdoen met de nieuwe bussen. Er kunnen zich nog kinderziektes voordoen. Daarvoor hebben we scenario’s klaarliggen zodat reizigers er, mochten deze zich voordoen, zo min mogelijk hinder van ondervinden.”

Geleidelijke overgang naar Zero Emissie 

De RET kiest bewust voor een geleidelijke overgang naar uitstootvrij rijden. Unck: “Dat doen we in de eerste plaats omdat de techniek zich razendsnel ontwikkelt. Denk aan een grotere opslagcapaciteit van accu’s en een grotere actieradius. Als we van deze verbeteringen willen meeprofiteren, moet je niet alles in één keer vervangen. Daarnaast kunnen hogere productievolumes een positief effect op de inkoopprijs hebben. Tot slot spreiden we de investering omdat de overgang naar ZE ook een organisatorische operatie is: buschauffeurs en monteurs die getraind moeten worden, aanpassingen in de openbare ruimte voor de laadinfrastructuur en rekening houden met tussentijds laden bij het inplannen van de diensten.”

Facts & figures

Veranderingen voor reizigers:

  • De bussen hebben een moderne inrichting met een parket-look vloer en frisse bekleding
  • Ze beschikken over USB-laadpunten voor reizigers
  • De bussen hebben pinautomaten met de mogelijkheid om contactloos te betalen en de mogelijkheid om behalve met de OV-chipkaart ook met de barcode in- en uit te checken
  • De in- en uitcheckapparatuur is tevens geschikt om in de toekomst in- en uitchecken met de bankpas mogelijk te maken
  • De stopknoppen in de bus lichten op zodra ze zijn ingedrukt
  • De bussen zijn aanmerkelijk stiller dan hun voorgangers
  • Ze trekken geleidelijker (zonder schakelen) op en zijn daardoor minder ‘schokkerig’

Veranderingen voor de omgeving:

  • Per direct uitstootvrije bussen, geen geur van uitlaatgassen meer
  • Minder geluid – maar tot 32 km/u wel een signaleringsgeluid voor de verkeersveiligheid

Lijnvoering:

  • De ZE-bussen gaan rijden in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. Bij het selecteren van de lijnen waren de luchtkwaliteit langs het traject en de wens om ’s nachts op één locatie de bussen te kunnen opladen, de belangrijkste criteria. Uit die afweging kwamen de volgende lijnen: 32, 33, 38, 44 en 56 (voor de precieze routes zie ook de lijnennetkaart van de RET).
  • De hybride bussen gaan rijden op lijnen die bediend worden vanuit de busstallingen Kleiweg, Ridderkerk en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid).

Organisatorische aspecten van de introductie van de Zero Emissie bussen:

  • Buschauffeurs die op de nieuwe bussen rijden, hebben een training gehad omdat het besturen van een ZE-bus anders is dan van een dieselbus
  • Voor monteurs verandert er veel: waar ze bij dieselbussen vooral ‘onder de motorkap’ keken – ook letterlijk grotendeels onder de bus, komen er nu heel andere zaken kijken bij het onderhoud. Eerst moet alle elektra afgeschakeld worden, vervolgens wordt voor een groot deel met de laptop uitgelezen waar onderhoud nodig is. En het onderhoud zelf vindt grotendeels plaats op het dak, waar de accupakketten, de pantograaf en andere apparatuur zich bevinden.
  • De laadinfrastructuur moet ingepast worden in de openbare ruimte. Naast laadpalen gaat dat ook om elektriciteitskasten ter grootte van zeecontainers. Op Rotterdam Centraal zijn deze onder de grond geplaatst en in Schiedam in een bestaande, speciaal voor de kasten verbouwde ruimte vlakbij het station
  • De ZE-bussen laden ’s nachts in de busgarage aan de Kleiweg en overdag op snellaadstations in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen
  • Ze laden tussentijds op Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum en Vlaardingen Holy. Op het moment wordt de laatste hand gelegd aan de snellaadstations Vlaardingen West en de Van Noortwijckstraat in Rotterdam. Deze zijn uiterlijk 29 december ook in bedrijf
  • Het onderhoud van de bussen houdt de RET in eigen hand