Skip to content

RET introduceert slimme tram

17 februari 2022

RET introduceert slimme tram

Rotterdam, 17 februari 2022 – Vanaf vandaag rijdt de RET rond met een tram waarin uiteenlopende slimme nieuwe technologieën zijn ingebouwd. Deze hebben tot doel om het reizigers, trambestuurders en andere verkeersdeelnemers makkelijker te maken en het onderhoud van de voertuigen te verbeteren. Het gaat onder meer om sensoren die de onderhoudsstaat monitoren, maatregelen om de verkeersveiligheid verder te verbeteren en aanpassingen in het interieur van de tram die ten dienste staan van reizigers. Het gaat om voertuig 2149, dat ingezet kan worden op alle tramlijnen van de RET.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Innovaties en verdere digitalisering volgen elkaar steeds sneller op, ook in de mobiliteitssector. We vinden het als RET van belang om daarin mee te gaan, ook in zware tijden als deze. Dat doen we onder meer door onze app te verbeteren en de koppeling met deelvervoer te blijven versterken, maar ook door te kijken hoe we in onze voertuigen zelf gebruik kunnen maken van de slimste technologieën. Gelijktijdig zullen we onze reizigers vragen hoe zij dit ervaren.”

Wat gaat er veranderen?

De toepassing van nieuwe technologieën is onder te verdelen in twee categorieën:

  • De toepassing van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van verkeersveiligheid en onderhoud. Voorbeelden hiervan zijn het afbuigen van de lichtval zodat trambestuurders minder last hebben van weerkaatsing in de voorruit en de toepassing van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Bij ADAS signaleren een camera en een radar onveilige verkeerssituaties. Ook zijn er sensoren ingebouwd die de onderhoudsstatus van tandwielkasten en airco’s monitoren om op het beste moment passend onderhoud te plegen. 
  • De toepassing van innovaties die het reizigerscomfort verbeteren. Een voorbeeld hiervan is een LED-strip bij de deuren die groen knippert als de deuren opengaan, groen is als ze open staan, rood knippert bij het sluiten en rood is als ze dicht zijn. Dit bevordert de doorstroming en de veiligheid. Daarnaast zijn alle stoelen bekleed in het blauw, terwijl de stoelen voor mensen met een lichamelijke beperking rode bekleding hebben. Daardoor zijn zij makkelijker te vinden.

In de komende maanden verkent de RET ook nog andere mogelijkheden. Zo gaan we experimenteren met verschillende kleuren LED-verlichting in plaats van TL-licht. Ook wordt de kop van de tram uitgerust met extra LED-verlichting om de zichtbaarheid in het verkeer te verbeteren, komt er een proef met het weergeven van reizigersinformatie in Augmented Reality en verkent de RET of het ADAS-systeem ook gekoppeld kan worden aan het besturingssysteem, zodat ADAS niet alleen signaleert, maar ook kan ingrijpen.

Samenwerking met MRDH, leveranciers en reizigers

Het gebruik van de nieuwe technologieën wordt ontwikkeld en gefinancierd via het Innovatiefonds van de MRDH, (voertuig)leveranciers en regulier groot onderhoud projecten. In het voertuig krijgen leveranciers de mogelijkheid om gezamenlijk aan innovaties te werken. De RET bereidt zich op deze manier voor op bijvoorbeeld de nieuwe generatie trams. In het voertuig komen QR-codes waarmee reizigers en RET-collega’s terugkoppeling kunnen geven of zelf ideeën kunnen inbrengen.