Nieuwe lijnnummers en andere routes vanaf 6 januari
7 november 2024
Op 6 januari 2025 gaat er een nieuwe dienstregeling in. Een aantal trams krijgt andere routes, de lijnnummers worden aangepast en de vertrektijden wijzigen. Deze aanpassingen zijn onderdeel van een meerjarenplan om het tramnetwerk toekomstbestendig te maken. Het aanpassen van de reizigersinformatie op de haltes en in de abri’s is een flinke klus. Daarom start de RET nu al met de eerste voorbereidingen.
Het nieuwe tramnetwerk
De stad en de regio zijn constant in beweging en de RET beweegt mee. Het tramnetwerk zoals het er tot op heden ligt heeft een lang verleden. Maar we moeten ook naar de toekomst kijken. Op een aantal plekken zijn verbeteringen mogelijk. Op andere plekken zijn er betere alternatieven voorhanden, zoals de metro, of neemt de vraag af. Daarnaast veranderen de eisen die gemeente en bewoners stellen aan de inrichting van de omgeving. Goede redenen om het tramnetwerk aan te passen waar dat nodig is. Dat hebben de MRDH, tramgemeenten Rotterdam, Schiedam, Barendrecht en Vlaardingen en de RET maakten samen een plan voor de toekomst van de tram. Het uitgangspunt daarbij was: we verbeteren verbindingen waar het kan en stoppen als verbeteren niet mogelijk is, mits er een goed alternatief voorhanden is. De aanpassing van het tramwerk is een meerjarenproject waar nu dus een begin mee wordt gemaakt.
Over de RET
De RET is het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam. De aandeelhouders van het bedrijf zijn de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH verleent ook de concessies voor het openbaar vervoer in de metropoolregio. De RET telt op een werkdag ongeveer 600.000 check-ins.