RET zet in op meer energie uit wind en zon in Nederland

27 juni 2019

RET zet in op meer energie uit wind en zon in Nederland

Rotterdam, 28 juni 2019 - De RET zoekt een energieleverancier die een opwekcapaciteit van 120 miljoen kWh per jaar aan groene stroom bijbouwt in Nederland. Dat is het equivalent van het verbruik van 40.000 huishoudens. Daarnaast vraagt de Rotterdamse stadsvervoerder de leverancier om zonnepanelen te leggen op diverse RET-gebouwen. De RET zet hiervoor vandaag een aanbesteding in de markt. Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Deze aanbesteding is een volgende stap in de verduurzaming van onze bedrijfsvoering. We zoeken een leverancier die voor het leveren van onze stroom in Nederland nieuwe duurzame opwekcapaciteit bijbouwt. Groene stroom hebben we al, maar met het nieuwe contract neemt de productie van zonne- en/of windenergie in Nederland toe. Zo dragen wij als vervoerder ons steentje bij aan de energietransitie waar we voor staan.”

Omdat de zonne- en/of windparken nog gebouwd moeten worden, duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom daaruit betrekt. In de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt het vervoersbedrijf duurzame elektriciteit in die voor 100% afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa, met uitzondering van bijstook in kolencentrales.

Elektrische bussen

Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever MRDH, in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de transitie naar een uitstootvrije busvloot. In lijn met de afspraken tussen de Rijksoverheid en de vervoerregio’s rijdt het bedrijf in 2030 alleen nog met zero emissie bussen. Medio december 2019 gaan de eerste zero emissie bussen de weg op, vergezeld van 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 zero emissie bussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110.

Daarnaast liet de RET in 2018 al zonnepanelen leggen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven. Verder zet het vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark, energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie.