Siemens Mobility bouwt landelijk MaaS-platform Rivier

22 februari 2021

Siemens Mobility bouwt landelijk MaaS-platform Rivier

Amsterdam, 22 februari 2021 – NS, RET en HTM laten hun landelijke MaaS-platform bouwen door Siemens Mobility. Het platform maakt het mogelijk om een reis met verschillende vervoermiddelen in één keer online te plannen, boeken en betalen. RET-directeur Maurice Unck namens Rivier, de joint venture van de drie partijen: “Na de pandemie verandert ons reisgedrag. We reizen, werken en leren flexibeler: in tijd, plaats en keuze van het vervoermiddel. Daarom investeren we juist nu in de beste reismogelijkheden voor de consument. We willen de drempel verlagen om een reis met meerdere vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, boeken en betalen. Daarom roepen we alle Nederlandse mobiliteitsaanbieders op om zich aan te sluiten.”

Naar verwachting zien in het najaar de eerste apps van MaaS-providers het licht waarmee consumenten hun multimodale reis in heel Nederland kunnen plannen.

Stel: je wil graag bij een vriend, een klant of iemand anders op bezoek en gemakkelijk weten hoe je daar het snelst bent en hoeveel dat kost. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je kunt kijken of er files zijn, een deelauto boeken, uitzoeken of het OV goed werkt, nadenken over de fiets als alternatief en meer. Maar een reis samenstellen waarbij deze verschillende vervoermiddelen van mobiliteitsaanbieders optimaal worden ingezet, moet je nu nog helemaal zelf doen. Dat is best een complexe puzzel die veel mensen liever overslaan. Terwijl juist de combinatie van vervoermiddelen je als reiziger veel tijdwinst en bewegingsvrijheid oplevert. Daarnaast helpt zo’n combinatie onze infrastructuur zo goed mogelijk te benutten.

Reisopties in één keer zichtbaar, één keer afrekenen

Met het nieuwe platform is het straks voor consumenten veel makkelijker om gebruik te maken van beschikbare vervoermiddelen. Het platform kan verbonden worden met al bestaande apps van MaaS-providers zoals de NS, RET, HTM. Maar het platform kan ook andere bestaande apps en nieuwe apps bedienen. De snelheidswinst zit ‘m erin dat alle afzonderlijke vervoersmogelijkheden op de route in één keer inzichtelijk worden. Maak je bijvoorbeeld graag gebruik van een deelscooter of reis je liever per trein of metro? De app houdt rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en past het advies daarop aan. Bovendien is er geen gedoe met verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel makkelijk vanuit je favoriete app of website.

Toegankelijk voor alle mobiliteitsaanbieders

De initiatiefnemers willen de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk aanbieders in Nederland samenbrengen. Of het nu gaat om taxibedrijven of deelfietsen, e-scooters of zelfs particuliere automobilisten. Hoe meer partijen hun diensten aanbieden, hoe beter het écht mogelijk wordt om heel Nederland digitaal te ontsluiten. Aanbieders profiteren van het gemak van eenmalig laagdrempelig aansluiten en hebben direct een landelijk bereik te met een platform dat doorontwikkeld is om de klantbeleving te optimaliseren. Daarom roepen de initiatiefnemers alle aanbieders op om zich aan te sluiten.

Meer weten?

Voor persvragen kunt u terecht bij Rolf Harbers, rharbers@ret.nl of 06 185 388 37.

Voor een gesprek over de mogelijkheden om u aan te sluiten, kunt u terecht op www.Rivier.nu of een mail sturen naar info@rivier.nu.

Meer informatie over het doel, de rolverdeling en de governance van Rivier vindt u hier.