Bus

VDL Citea SLF-120E

  • 1401-1455

In december 2019, bij de start van de nieuwe concessie, heeft de RET 55 zero emissie bussen van VDL Bus & Coach in gebruik genomen. De bussen zijn in het blauw en rood bestickerd en beschikken over USB-oplaadpunten, pinautomaten en vernieuwde in- en uitcheckapparatuur. De bussen zijn beduidend stiller en trekken geleidelijker op dan de eerdere bussen. Ze rijden in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.

Fabrikant: VDL Bus & Coach, Roeselaere (België)
Bouwjaar: 2019
Lengte: 12 meter
Massa leeg voertuig: 13,6 ton
Maximale snelheid: 86 km/u
Capaciteit: 33 zitplaatsen, waarvan 6 klapstoelen, max 47 staplaatsen, 1 rolstoelpaats

VDL Citea SLE-120H

  • 1201-1303

Vanaf voorjaar 2020 rijden er 103 hybride dieselbussen van VDL Bus & Coach. Net als de ZE-modellen zijn deze roodblauw bestickerd en beschikken ze over USB-oplaadpunten, pinautomaten en vernieuwde in- en uitcheckapparatuur. De bussen rijden vanaf verschillende RET-busgarages. Ten opzichte van de eerdere dieselbussen besparen ze 40% brandstof.

Fabrikant: VDL Bus & Coach, Roeselaere (België)
Bouwjaar: 2019
Lengte: 12 meter
Massa leeg voertuig: 12,5 ton
Maximale snelheid: 86 km/u
Capaciteit: 38 zitplaatsen, waarvan 3 klapstoelen, max 53 staplaatsen, 1 rolstoelpaats

VDL Citea LLE-120

  • 1101-1140

Vanaf voorjaar 2020 rijden er 40 nieuwe dieselbussen van VDL Bus & Coach. Net als de ZE-modellen zijn deze roodblauw bestickerd en beschikken ze over USB-oplaadpunten, pinautomaten en vernieuwde in- en uitcheckapparatuur. De bussen rijden vanaf verschillende RET-busgarages. Ten opzichte van de eerdere dieselbussen besparen ze 10-20% brandstof, mede door hun relatief lage gewicht.

Fabrikant: VDL Bus & Coach, Heerenveen
Bouwjaar: 2019
Lengte: 11,98 meter
Massa leeg voertuig: 9,2 ton
Maximale snelheid: 86 km/u
Capaciteit: 36 zitplaatsen, waarvan 3 klapstoelen, max 47 staplaatsen, 1 rolstoelpaats, maximaal 80 passagiers

MAN Lion’s City A78

  • 1001 – 1056
  • 1058 – 1090


Met het verkrijgen van de busconcessie voor de regio Rotterdam eind 2012, hebben we 89 autobussen van QBuzz overgenomen. Deze hebben we in een RET-jasje gestoken. De bussen zijn milieuvriendelijk en voldoen aan de EVV-norm. Ze zijn voorzien van airconditioning, draadloos internet en displays voor actuele reisinformatie. Bovendien beschikken de bussen over een rolstoelplank en rolstoelplaats, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Fabrikant: MAN, Ankara (Turkije)
Bouwjaar: 2008
Lengte: 11,86 meter
Massa leeg voertuig: 11,5 ton
Maximale snelheid: 100 km/u
Capaciteit: 43 zitplaatsen, 45 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats; totaal 89 passagiers

Mercedes-Benz Citaro O530

  • 201 – 231 en 233 – 290
  • 301 – 376

Ter vervanging van oudere modellen, hebben we tussen 2006 en 2008 165 Citaro bussen aangekocht. Deze zijn volledig laagvloers en beschikken over een rolstoelplank. De bussen zijn minder milieubelastend; de 200-serie voldoet aan de Euro-V norm, de 300-serie aan de EEV-norm.
De 300-serie heeft een extra bestemmingsdisplay naast het lijnnummer op de zijkant. Verder staan enkele zittingen achterin de bus haaks op de rijrichting. Dit verbetert het overzicht en daarmee de sociale veiligheid. Ook een gesloten camerasysteem (CCTV) draagt daar aan bij. Klimaatbeheersing zorgt voor een aangename temperatuur.

Fabrikant: Mercedes-Benz / EvoBus, Mannheim (Duitsland)
Bouwjaar: 2006 – 2008
Lengte: 11,95 meter
Massa leeg voertuig: 200-serie: 11,2 ton, 300-serie: 11,4 ton
Maximale snelheid: 90 km/u
Capaciteit:

  • 200-serie: 34 zitplaatsen, 64 staanplaatsen, totaal 98 passagiers;
  • 300-serie: 30 zitplaatsen, 68 staanplaatsen, totaal 98 passagiers.

Mercedes-Benz Citaro G Bluetec Hybrid

  • 401 en 402 serie

We beschikken over twee gelede Citaro bussen, soortgenoten van de 200- en 300 serie. Ze hebben een hybride aandrijving, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen vermindert. Door de geleding kunnen er bijna dertig passagiers extra met de bus mee. De wielen worden elektrisch aangedreven via een grote batterij op het dak, een lithium-ionaccu. De batterij wordt opgeladen wanneer de bus elektrodynamisch remt en als de kleine, zuinige dieselgenerator draait.

Fabrikant: Mercedes-Benz / EvoBus, Mannheim (Duitsland)
Bouwjaar: 2009
Lengte: 18 meter
Massa leeg voertuig: 19,8 ton
Maximale snelheid: 90 km/u
Capaciteit: 45 zitplaatsen, 81 staanplaatsen; totaal 126 passagiers

VDL CITea / eBusz

  • 404 en 405

In 2010 versterkten we de vloot met twee hybride bussen, de 'eBusz'. Een vooruitstrevende E-traction-module zorgt voor de aandrijving. Doordat wiel en elektromotor zijn gecombineerd, zijn er zo min mogelijk energieverspillende bewegende delen. De batterijen worden opgeladen met ‘groene’ elektriciteit uit het lichtnet. Daarnaast zorgt elektrodynamisch remmen voor energie. Een dieselgenerator zorgt bij lange ritten voor een grotere actieradius. Met behulp van GPS-coördinaten kan worden ingesteld waar de eBusz volledig elektrisch moet rijden. Zo blijft bijvoorbeeld de binnenstad gespaard van de uitstoot van uitlaatgassen en roetdeeltjes.

Fabrikant: VDL Berkhof, Heerenveen en E-traction, Apeldoorn
Bouwjaar: 2010
Lengte: 12 meter
Massa leeg voertuig: 13,2 ton
Maximale snelheid: 90 km/u
Capaciteit: 33 zitplaatsen, 27 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats; totaal 61 passagiers