Skip to content

MRDH stelt tarieven en vervoerplan 2023 vast

12 oktober 2022

MRDH stelt tarieven en vervoerplan 2023 vast

Vandaag heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH een tariefverhoging van 7,24% en het vervoerplan 2023 goedgekeurd.

Eerder berichtten we al over de voorgenomen tariefverhoging. Deze is landelijk voorgesteld en wordt vervolgens door regionale overheden vastgesteld. Daarbij gaf RET-directeur Maurice Unck aan dat een verhoging in deze tijd het laatste is wat de RET wil, maar dat het onvermijdelijk is, omdat de kosten van het bedrijf ook stijgen. Onze oproep aan politiek Den Haag is dan ook, samen met ov-koepel OVNL, om de btw op ov af te schaffen en een prijsstijging in het ov daarmee om te zetten in een daling. Zeker omdat ook automobilisten worden gecompenseerd.

Belangrijkste aanpassingen uit vervoerplan

De MRDH heeft tevens besloten over onze voorstellen om de dienstregeling in 2023 te optimaliseren en de beschikbare middelen zo goed mogelijk in te zetten. Hieronder de belangrijkste op een rij:

Bus

Sommige buslijnen kunnen beter inspelen op de vraag van reizigers. Daar heeft de MRDH nu gehoor aan gegeven:

  • In Ridderkerk wordt de route van lijn 143 uitgebreid tot Drievliet, zodat er vanuit deze wijk weer een snelle verbinding met Lombardijen geboden wordt. In de avonduren gaat lijn 144 doorrijden tot de Jan Luykenstraat. Daartegenover staat dat lijn 145 en 146 in de (tegen)spits enkele ritten verliezen.
  • In Barendrecht blijft lijn 283 via het station rijden. De afgelopen twee jaar is deze route op proef ingesteld. De ervaringen zijn positief. Alle overige wijzigingen op de busritten staan in het goedgekeurde vervoersplan op de website van de MRDH.
  • Op het Noordereiland in Rotterdam gaat vanaf januari 2023 een 8-persoons buurtbus rijden. Deze vervangt dan de huidige e-shuttles. Er wordt gekeken of deze buurtbus niet alleen over Noordereiland, maar ook van en naar Blaak kan rijden. Hoe de dienstregeling er exact uit komt te zien, wordt nog uitgewerkt. De gemeente, die deze oplossing betaalt, beslist op een later moment over de uitwerking.

Tram

  • Tramlijn 4 reed vanwege werkzaamheden in 2022 een ingekorte route tot Heemraadplein. Dat blijft in 2023 zo. 
  • De capaciteit die hierdoor beschikbaar komt, zetten we in om op lijn 21 en 24 in de middagspits vaker te rijden. We verwachten reizigers op deze twee lijnen zo beter te spreiden, waardoor we minder volle trams hebben.

Relatie tot eerder getroffen maatregelen

Bovenstaande wijzigingen staan los van de afschalingen die we vanaf 2021 al hebben bij bus en tram in het kader van besparingen gekoppeld aan corona. De MRDH heeft besloten deze afschalingen in 2023 te handhaven. Verder staan de wijzigingen ook los van de tijdelijke extra afschalingen bij bus, tram en metro als gevolg van personele krapte.