RET en 8 mobiliteitsdeelaanbieders lanceren unieke samenwerking
5 juli 2021
Rotterdam, 5 juli 2021 - Vandaag presenteren de RET en acht mobiliteitsaanbieders hun samenwerking en de daaraan gekoppelde campagne. Dat zo veel aanbieders de handen ineen slaan met een OV-bedrijf is uniek in Nederland. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Tijdens de coronacrisis hebben we hard gewerkt om ook in de toekomst mensen de beste reis te kunnen bieden. Daartoe is het bij elkaar brengen van vervoermiddelen de sleutel: fysiek en digitaal. Deze samenwerking is daarin een belangrijke volgende stap.”
Vorig jaar introduceerde de RET al de samenwerking met Check, felyx, GO Sharing (e-scooters) en Donkey Republic (fietsen e-bikes). Nu zijn ook Watertaxi, Lime (fietsen), BAQME (elektrische bakfietsen) en MyWheels (auto’s) aangesloten. Met de campagne moedigen zij reizigers aan om hun vervoermiddelen te combineren met een rit bij de RET – en vice versa. Vaak is hier ook een (kortings)actie aan verbonden. Verder is in de RET Real Time App te zien waar er (bak)fietsen, scooters, Watertaxi’s en auto’s van de verschillende aanbieders beschikbaar zijn.
Nog makkelijker om vervoermiddelen te combineren
Door de samenwerking is het voor reizigers straks nog makkelijker om bijvoorbeeld hun auto aan de rand van de stad te parkeren, de reis te vervolgen met de metro en het laatste stukje per fiets of scooter af te leggen. Ook wordt het makkelijker om met de bakfiets naar het dichtstbijzijnde OV-opstappunt te gaan als je met de kinderen op stap wil of om met het OV naar een deelauto te gaan en daarna met de auto een dag op pad te gaan. Kortom: combineren wordt eenvoudiger.
Overstappen op deelvervoer
De gemeente Rotterdam stimuleert het gebruik van deelvervoer en beslist mee over de locaties van de vervoermiddelen. Judith Bokhove, wethouder Mobiliteit, Jeugd en Taal: “Deze samenwerking verbindt het openbaar vervoer nog beter met de stad. Voor het laatste stukje van je reis door Rotterdam kun je straks een deelfiets of deelscooter pakken. En dat maakt het nog aantrekkelijker om met het OV naar Rotterdam te reizen.”
Ook de Mobiliteitsalliantie juicht het initiatief toe. Dit samenwerkingsverband van 26 partijen uit de sector – waaronder de ANWB, RAI Vereniging, de Fietsersbond, Schiphol en de OV-bedrijven – ziet een toekomst waarin in de stad de auto te gast is. Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie: “De druk op de ruimte in stedelijk gebied is immens en neemt alleen maar toe. Als je mensen wil stimuleren om de auto te laten staan en mobiliteit voor iedereen toegankelijk is, moeten er goede alternatieven voorhanden zijn. Ik vind het mooi om te zien dat Rotterdam de handschoen oppakt en een flinke stap zet om dit in de praktijk te brengen.”
Hoe het werkt
Reizigers kunnen in de RET Real Time App zien waar welke vervoermiddelen beschikbaar zijn. Vervolgens worden ze doorgeleid naar de site of app van de aanbieder, waar ze een boeking doen. Dit is het begin van verdere digitale integratie van de dienstverlening. De RET werkt voortdurend aan de verbetering van haar app. Parallel hieraan werkt de vervoerder samen met NS en HTM aan een MaaS-platform dat het mogelijk maakt een reis met meerdere vervoermiddelen in één keer te plannen, boeken en betalen.