11 t/m 14 maart: pilot kortere metro’s buiten spits op lijn D

8 maart 2019

Van maandag 11 maart tot en met donderdag 14 maart voert de RET op metrolijn D een pilot uit met kortere metro’s buiten de spits. Doordat we de metrostellen ontkoppelen, zorgen we voor de juiste capaciteit op het juiste moment. Daarmee verwacht de RET de milieubelasting te verlagen en te kunnen besparen op onderhoudskosten.

Reizigersgroei leidt tot drukte in de spits

Tijdens de spits zitten onze metrovoertuigen al behoorlijk vol. Omdat het aantal reizigers met de metro blijft groeien, zijn de komende jaren zelfs al frequentieverhogingen nodig om te voorkomen dat ze overvol raken. De voorbereidingen van de RET daarop zijn al in volle gang.

Ook hebben we de afgelopen jaren vaker dan eerder was voorzien verlengde en extra metrovoertuigen ingezet om reizigers een passend aanbod te bieden van en naar evenementen, concerten en publieke bijeenkomsten. Deze groei – en dus de extra afgelegde kilometers – was niet voorzien in de onderhoudsplannen voor onze voertuigen.

Juiste capaciteit op het juiste moment

Tegelijkertijd zijn de voertuigen buiten de spitsuren een stuk minder vol. Op sommige tijdstippen en trajecten zouden we daarom met een metrostel minder kunnen rijden. Daarmee zouden we energie besparen en beter afstemmen op de vraag. Behalve energie, bespaart dat ook onderhoudskosten vanwege de afname van het aantal afgelegde kilometers en daarmee minder slijtage aan de sporen en aan de voertuigen die aan de kant staan.

De voertuigen op lijn D worden van 11 tot en met 14 maart even na 9.30 ontkoppeld en even voor 14.00 weer gekoppeld.

Lessen leren

De pilot vindt plaats om inzicht en ervaring te krijgen in de gevolgen voor het operationele proces. We streven er natuurlijk naar dat dit geen overlast voor reizigers veroorzaakt. Tijdens de proef kan het wel zo zijn dat reizigers buiten de spits merken dat er kleinere voertuigen rijden met meer mensen per voertuig.